pátek 1. listopadu 2013

Úhošť a Perštejnská vyhlídka

Vzpomněl jsem si, že už se blíží konec sezóny a ještě jsem nebyl na Úhošti, což je čedičová, plochá hora u Kadaně. Obvolal jsem své nejčastější spolujezdce, ale chytil se pouze Franta, který trasu protáhl do Perštejna, s čímž jsem souhlasil. Sraz byl v 8 hodin na nádraží v Mostě.
Zatažené počasí nás nechávalo prozatím v klidu a my se "nalodili" do Regionovy, místo očekávaného "Žraloka," a ta nás dovezla do Kadaně - Prunéřova, kde vysedáme a dál pojedeme po svých. Zkoušíme přece jen Tomáše zvednout z gauče, ale vypadá to beznadějně.
Míříme do Kadaně, kde se nejdřív občerstvíme a pak teprve přijdou nějaké výkony. Po kávě na stojáka v Kauflandu přejíždíme most a odbočujeme na Pokutice, odkud vede na vrchol Úhoště červená značka. Vydáme se tedy po ní. Nejdřív se dá ještě jet až pod vrchol, kde začíná prudká cesta a naučná stezka. Franta prohrál souboj nervů a volá Tomášovi, ale dnes to vypadá, že ho nedostaneme z domova ani pásákem. My pokračujeme již pěšky o 100 výškových metrů na náhorní plošinu Úhoště. Tam se dá opět už jet. Cesty jsou slušně sjízdné a je čas i na "kaskadérské" kousky. Po chvíli přijíždíme k mohyle na západním kraji vrcholu, odkud bývají pěkné výhledy. Dnes to moc neplatí, jelikož počasí je neměnné, ale není to zas nejhorší. Nejvyšší místo, 593 m n.m., se nachází na jižním okraji vrcholu. Kousek před ním jsou pěkné skalky, u kterých pořizujeme společné foto, které potom vypadá, jak někde ze Šumavy. Pak už náš čeká 200 výškových metrů z kopce, téměř k Ohři.
Úhošť je tabulovitý čedičový kopec v Doupovských horách s výškou 593 m n.m. Leží u Kadaně a na svazích se nachází stejnojmenná národní přírodní rezervace. Na vrcholu jsou dvě jezírka a zbytky zaniklé vesnice Úhošť. Na náhorní plošině o velikosti 80 hektarů bývalo kdysi hradiště z doby bronzové a osídlení Kelty. Je zde významné archeologické naleziště.
 Zvrcholu svištíme dolů po červené, po které pokračujeme přes osadu Meziříčí do Zásady. Už jsme se pokochali, je čas se nadlábnout. K tomu však ještě nějaký kilometr chybí. Po trase Suchý Důl, Rašovice, Klášterec, konkrétně lázně Evženie, se dostáváme k Ohři. V lázních je už mrtvo, listí spadané a my jen proplujeme po cyklostezce č. 6 mezi chatami, abychom se vynořili na louce pod Šumburkem a vystoupali k již profláklé vyhlídky v Černýši, kde ani nezastavujeme. Je 12 hodin a my brzdíme u restaurace Slunce, kde jsem byl nedávno, při cestě z Karlových Varů. Domlouváme další plán cesty a tím je vyhlídka nad Perštejnem.
Oběd v nás zmizel jak Dědeček Hříbeček Ivánkovi v lese a stoupáme pomalu, ale jistě do Perštejna. Stavíme u nového pivovaru, který vypadá pěkně a ještě lépe uvnitř. Nad ním je už vidět vyhlídka. Výška je to pěkná, ale neměla by to být zabijárna. Po silnici vedoucí na Údolíčko vystoupáme do výšky 425 m n.m., kde je zřetelná odbočka doprava. Od pivovaru je to málo přes kilometr. Po dalším vystoupání po této cestě už nemůžete vyhlídku minout. Ta se nachází ve svahu kopce Nad Perštejnem (638 m), ve výšce 475 m n.m. a jde o dřevěnou stavbičku na kamenné podezdívce. Od cesty vede 22 kamenných schodů na ochoz, kde je lavice a stůl. Výhled je do údolí Ohře za Perštejnem, Perštejn a svahy Doupovských a Krušných hor.
Pokračujeme po cestě, která nejprve klesá a poté prudce stoupá. Končí na louce a my se dostáváme po neudržované silnici do Klášterecké Jeseně, kde jsem viděl zatím nejvíc štěkajících psů najednou. Odsud pojedeme po cyklostezce č. 35 až do Klášterce, což znamená už pouze z kopce.
Za celý den jsme viděli slunko jen chvilku v Kadani a v restauraci, v podobě názvu, jinak vládlo šedivé počasí. Klášterec projíždíme elegantně, bez kopce od zámku a zakončujeme dnešek v cukrárně u autobusového nádraží.
772 nast. m. na 39,7 km je slušná porce. Nejvýše jsme byli na Úhošti, 593 m n.m.

Úhošť od jihu, mohyla a skály na vrcholu,  pohled na Kadaň, foto alá Šumava,