úterý 19. června 2018

Beskydy - základna Ostravice (4/7)

Bučací a Satinský vodopád

Přestože pršelo už od rána, aspoň odpoledne mi počasí dovolilo vyjížďku. Podešťové počasí vybízelo k návštěvě vodopádů. Jednak se z lesů páří, což znamená nerozhledové poměry, a druhak je v tocích více vody. 
Nejprve jsem si vyjel k nejbližšímu vodopádu od penzionu, kterým je ten na Bučacím potoce. Je 4,5 km daleko a o 400 metrů výše, ve svahu Smrku. Lesní asfaltky opět nezklamaly. Poslední kilometr po cestě už jsem zvládl. Jen mě trochu zaskočil déšť. Nebyl však dlouhý.
Vodopád na Bučacím potoce je dvoustupňový a dohromady měří 10 metrů. 30 metrů pod ním je ještě jeden čtyřmetrový. Oba jsou vidět z cesty, to mi ale nestačilo. Musel jsem si vylézt nesnadným terénem blíže. Dostat se k horním dvěma stupňům znamenalo šplhat se po svahu téměř jako horolezec, šel jsem do toho. Úspěšně. Měl jsem to ztížené mokrou hlínou, ale neuklouzl jsem. Dost mi pomáhaly kameny.
Přál bych vám vidět tu nádheru. Svahy jsou zde hodně strmé a tak celý tok potoka je samá kaskáda. Vodopád samotný má podloží z vrstev godulských pískovců (tvrdý nazelenalý) a pod nimi je břidlice. Tím, že břidlice snáze eroduje, vznikají na toku potoka převisy. Vypadá to hezky.
Dolů ke kolu už jsem slezl lesem, což bylo o dost lehčí. Při sjezdu do Ostravice mě chytil další krátký deštík.
Po krátké svačině jsem se vydal pod Lysou horu. K Satinskému vodopádu je nejlepší jet po cyklostezce do Nové Dědiny a potom do Malenovic, též po cyklostezce. Odsud už je to k vodopádu kousek do kopce.
Viděl jsem podél potoka cestičku, tak jsem se po ní vydal. Ta však později končila v potoce a pokračovala na druhém břehu. Vracet se mi nechtělo, to přebrodím, říkám si. Šel jsem tedy do toho a půl bylo hotovo, opravdu. Cesta dále vedla přes kopec a až za ním byl teprve vodopád. Byl ale hezký. Voda padala mezi dvěma skalami. 
Nad jednu ze skal vedla i cesta na silnici. Musel jsem naposledy zatnout zuby a vynést kolo po schodech. Vracet stejnou cestou jsem se nechtěl i přesto, že to bylo přes Albínovo náměstí do kopce. Tam můj výškoměr ukázal 777 m n.m. Zbývalo sjet kolem Ostré hory k hotelu Sepetná a zanedlouho bylo po výletě.
Nakonec to dnes dopadlo dobře, protože kdyby bylo celý den hezky, tak jsem jezdil po horách a kdoví, kdy bych se k těmto vodopádům dostal. Za dnešek jsem natočil 28 km.



 Bučací vodopád

  Satinský vodopád
  Hora Smrk od rozcestí Staškov

Žádné komentáře:

Okomentovat