neděle 8. července 2018

Saským Švýcarskem po S154

Je začátek července a ten já zahajuji v Českosaském Švýcarsku, poprvé letos na kole. Hlavním cílem bude jízda po silnici S154 mezi městy Sebnitz a Bad Schandau, nabízející spoustu krásných panoramat, která se nedají vychutnat za volantem auta a tudíž kolo je dobrou volbou.

Vlakem se dovezu přes ona dvě města do Mikulášovic, kde začnu výlet výhledem z kostelní věže. Vstup na ni je jen po telefonické domluvě s místním učitelem, jenž má na starost i kostel. Kostel sv. Mikuláše je pěknou stavbou, výhled z věže však zabírá pouze Mikulášovice a blízké údolí. Vzdálenější kopce jsou vidět pouze vyjímečně. 
Přes Vilémov se dostanu nad Dolní Poustevnu od východu místo od severu. Divil jsem se, že jedu z Vilémova do kopce, ale poté následoval sešup do centra obce. Do Sebnitz jsem už opět klesal. 
Sebnitz je saské město na hranicích s Českou republikou. Centrum obtéká stejnojmenná říčka. To se hezky fotí ze zelezničního viaduktu kus od nádraží. Jinak se zde ale déle nezdržuji.
Začínám stoupat po silnici S154. Z 250 m n.m. mě vynese o sto metrů výše, odkud mírně klesnu do obce Lichtenhain. Ano, podle ní se jmenuje vodopád v údolí Křinice. Je to paráda, když jede člověk na kole a kdykoliv může zastavit a pokochat se výhledy na Labské pískovce, Lužické hory a částecně i na České středohoří. Silnice vlastně vede na náhorní plošině mezi říčkami Kirnitzsch (Křinice) a Sebnitz (Zebnice?). 
Přijíždím do obce Rathmannsdorf, kde mě zajímá místní rozhledna. Ta je kovová, volně přístupná a vstupné se platí. Jedno euro se vhodí do turniketu a vystoupá se pěšky nebo výtahem. Na vstupné se mohou použít i centy. Výhled je kruhový a daleký. Severně jsou vidět stěny s vyhlídkou Brand nad údolím říčky Polenz, na východě se zvedají kužely Šluknovska, Lužických hor a skalní seskupení Schrammsteine, jižně a západně stolové hory na levém břehu Labe. 
Radost z rozjímání mi zkazil zájezd německých důchodců. Vedle rozhledny si můžete dát vodní lázeň nohou. Mě přišla tuze vhod.
Pak už jen klesnu do Bad Schandau, dám si zmrzlinu a namířím si to směrem k Děčínu po Labské cyklostezce. Cestou se ještě stavím na pivě v Dolním Žlebu. V posledním českém městě na Labi jsem po páté odpolední, kde má trasa končí.

Trasa:
Mikulášovice dolní nádraží - Mikulášovice - Vilémov - Dolní Poustevna - Sebnitz - Lichtenhain - Rathmannsdorf - Bad Schandau - Dolní Žleb - Děčín.
60 km, 458 m. př.

 
 Mikulášovický kostel z výhledem
  Sebnitz - kostel Povýšení sv. Kříže
 Sebnitz

 Výhledy ze silnice S154
 Rathmannsdorfturm

 Výhled na sever a západ

 Bad Schandau


 Labe mezi Schandau a Děčínem

Žádné komentáře:

Okomentovat