středa 26. srpna 2015

Srbskem na kole

Jestli jste otevřeli ze zvědavosti tento článek s tím, že se chcete dozvědět, jak se jezdí po státu bývalé Jugoslávie, tak mi odpusťte fakt, že mám na mysli obec nedaleko Berouna a doufám, že i přesto si počtete a dozvíte se něco zajímavého.
Nikdy by mne v minulosti nenapadlo, že někdy budu začínat cyklovýlet ve Velké Chuchli. I když je to stylové, protože chci dnes jezdit stejným tempem, jako koně na zdejším závodišti. Zastávka Velká Chuchle je hlavně nejbližší k soutoku Vltavy a Berounky, což měl být první dnešní cíl. Ulicemi Radotínská a Dostihová se dostávám na cyklostezku A1, která vede podél Vltavy k soutoku a poté pokračuje podél Berounky. Už po osmé hodině jsou zde usazeni rybáři. Soutok se dá také pozorovat z dvojice "rozhlednových dvojčat" na Lahovickém mostě. Tyto rozhledny jsem navštívil už v roce 2007 a už tenkrát mne moc nenadchli svou konstrukcí a už vůbec ne umístěním.
Pokračuji dále po cyklostezce, která kopíruje řeku. Zastavuji až v Radotíně, kde si fotím z protějšího břehu řeku s kostelem. V Černošicích se cyklostezka mění v č. 3 a odklání se od řeky. V Mokropsech se po železničním mostu dostávám na druhý břeh. Nepříjemné je, že začíná poprchávat, tak si dávám svačinu u dnes zavřeného občerstvení, pod střechou. Ono se tak nejmenuje, to by logicky bylo na začátku velké písmeno, že. Prostě jsem se na chvíli schoval. Naproti Mokropsům se nacházejí pozůstatky hradu Kazín a nad ním vysílač Cukrák. K obojímu se dá dostat přívozem.
Definitivně jsem vjel do údolí mezi Hřebeny a Český kras, kudy si Berounka našla cestu před dávným časem, kdy se ještě jmenovala Mže, nebo bůhví jestli se nějak jmenovala. Ve Všenorech projíždím již druhým staveništěm na mé dnešní cestě a nikoliv posledním. Jako na kolejích se letos roztrhl pytel i s opravami silnic. Na Všenory navazují Dobřichovice, kde stojí za zastávku zámek, v němž je i restaurace. Za obcí Lety opět přejíždím řeku. Cesta odsýpá a já se můžu zastavit v městečku Řevnice. Zde potkávám manželé z Německa, konkrétně od Stuttgartu. Po krátkém hovoru se dozvídám, že chtějí dojet na kolech až domů.
Když Zadní Třebaň vystřídá Hlásná, jsem už na dohled Karlštejna. Nejznámější český hrad však ze silnice vůbec vidět není. Po dalších pár kilometrech přijíždím do onoho Srbska. Jsou stále prázdniny, ale je zde celkem mrtvo. Žádní vodáci, žádní trempové. V hlavním městě této krásné řeky, jsem půl hodiny po poledni, kdy už se vyjasnilo a svítí slunko. Chtěl bych dojet minimálně kam to silnice podél řeky dovolí, kde se rozhodnu co dál. Berounem jenom proletím, protože ho už znám a než se naději, jsem v Nižboru, kde krásně vyniká zdejší zámek. Rozhodnutí je následující: dojedu po svých až za mou milou do Kněževsi. Největší sranda je, že mám před sebou těžší úsek cesty, když už mám v nohách 50 kilometrů a nevím, kolik přesně my jich zbývá. Jisté je, že pojedu od řeky, čili budu muset vyjet do Lánské pahorkatiny, takže jde se na to. Stoupám nad Nižbor a projedu kolem loveckého zámečku Dřevíč, který je nepřístupný a ze silnice špatně viditelný. U hájovny Skalka jsem již nad 400 m n.m. a to nejhorší mám za sebou. Pak pomalinku stoupám k Lánům, které není nutné ani projíždět. Zkratkou se přiblížím k Rynholci, kterým vystoupám poté, co do něj klesnu. Pak už po hlavní silnici atakuji Nové Strašecí, kde si dám poslední občerstvovací pauzu v jednom sympatickém podniku na náměstí. Dokonce jsme s paní za pultem při rozhovoru našli pár společných známých.
Poslední část etapy začne po CT č. 102. Nejprve se svezu po červené značce k nádraží a následně kolem rybníka Nový II směrem na Rudu. Tu projedu, abych se snesl k dalšímu rybníku, Horní Kracle. Pak opět stoupám. První odbočkou vpravo se dostanu do Lužné a to už jsem opravdu blízko. Dosavadní svižné tempo brzdí povrch cyklostezky z Lišan do Chrášťan, který vede lesní cestou, přes kopec.
Dnešní trasa končí v podvečer na 97. kilometru, což je letošní rekord. Dojel jsem z Prahy, dalo by se říct, že domů, do Kněževsi. Při tom jsem nastoupal 768 metrů, z čehož většina byla ve druhé půli trasy.

 Soutok Vltavy s Berounkou
 Rozhledna na Lahovickém mostu
 Radotín
 Černošice
 Dobřichovice
 Srbsko
Krajina kolem Lán

Žádné komentáře:

Okomentovat