čtvrtek 23. června 2016

Poohří, Fojtsko 2/6: Bavorským Poohřím

5.6.

Východ slunce ze Schneebergu by byl jistě zajímavý, ale nakonec spíme až do sedmi. Z verandy chaty sleduji, jak se v údolí válí mlha, stejně jako včera. Stan je suchý před devátou, tak ještě pohovoříme s cyklistou, který zrovna přijel celý uřícený a pak vyrazíme také na vrchol.
Na vrcholu nejvyšší hory Smrčin stojí budovy a televizní vysílač Wehrmachtu. Nic z toho však už není v provozu. Dokonce zakázali vstup i na rozhlednu Backöfele. Nás však ani prkna neodradili, abychom se rozhlédli z malé rozhledničky. Nejblíže, téměř na dosah, je Ochsenkopf s vysílačem. Dále jsou vidět všechny nejznámější vrcholy Smrčin. Když se povede výhled, jako před devíti lety, je vidět až na Klínovec.
Ještě vrcholové foto a můžeme zahájit sjezd. Dolů mažeme po luxusní široké silnici. Na té hlavní překonáme sedlo a brzdíme u odbočky k prameni Ohře. Upozorňuje na něj cedule u parkoviště. Asi po sto metrech do lesa se přijde k pěkně upravenému prameni. Odtud teče Ohře, třetí nejdelší řeka Čech a řeka, co provází celý můj život. Vyvěrá v žulové kolébce, která je složená ze dvanácti kamenů nesoucí jména měst, kterými protéká.
Nyní nás čeká cesta podél toku Ohře, většinou po cyklostezce stejného jména. “Eger Radweg“ začíná u Weissenstadtu. Dlouhým sjezdem vyjíždíme z lesa a právě pohled na toto město je první co vidíme. První obcí, kterou projíždíme je Weißenhaid. Před Voitsumrou zamykáme kola u zábradlí a jdeme se podívat na louku, kde se stýkají Nová a Stará Ohře.
Weissenstadter See je velká přehrada, sloužící spíše rekreačním účelům. Je to první vodní dílo na Ohři. První kilometry Oharské cyklostezky ještě nevyužíváme, protože si pamatuji, že tam bylo bahno. Hlavně ale chci vzít Janku k jedné atrakci, o které jsem minule neměl tušení.
Jedeme do vsi Thusmühle, před níž se objevuje pěkné panorama obce Röslau. V Thusmühle před Ohří je odbočka vlevo. Po ní se po necelém kilometru dojede k romantickému místu. U mostu přes řeku je umělý vodopád Thusfall. Kus proti proudu je část toku svedena do náhonu, který zde vytváří tuto pěknou podívanou. Důvod se tu chvíli zdržet. Čeká nás městečko, které leží na Ohři, ale jmenuje se podle řeky, která se do ní vlévá na hranicích u vsi Rybáře (Fischern).
V obci Röslau toho tolik interesantního není, vyjedeme tedy nad ni. Zwöllfergipfelblick je zajímavé místo při cyklostezce a v překladu znamená Dvanácti vrcholový pohled. Vrcholů je odsud vidět opravdu dvanáct a každý je zde vyznačen na panoramatické desce. Omladina zde se bavící po chvíli odjíždí. Zda kvůli nám či bouřce nevíme, každopádně kovové nebe nás staví do pozoru. Déšť je hlavně severněji, nad Kornbergem, ale přesto zapláštěnkujeme sebe a hlavně brašny. Rozhodli jsme se pokračovat a dobře jsme udělali. Déšť nás dostihl kus za vsí, ale jako spása byl po ruce úkryt v podobě statku. Přeháňka trvá několik minut.
Pokračujeme, když už jen mírně kape. Po Ohraské cyklostezce jedeme přes Neudorf a Neumühle do Marktleuthenu. Na jeho náměstí je kašna, jejíž dno vypadá z každé strany šikmé. Dnes je tu ale hodně vody a tudíž neukážu Janče tento jev. Ukazuji ale na restauraci v rohu náměstí. Mají zde příznivé ceny a tak přichází chvíle něco pojíst a dobít baterku na Jančině elektrokole, které na této akci testujeme prvně.
V restauraci se zdržujeme přes hodinu. Pizza a pivko přišly vhod. Dokonce tu potkáváme krajana, žijícího v Mnichově. Zde byl za přáteli.
Na konci města je vysoký a pěkný viadukt. Za ním pokračuje cyklostezka po levém břehu. Místy je to pěkně do kopce přes les. Až do Hohenbergu je to samý hammer. Wendenhammer, Kaiserhammer či Schwarzerhammer je jen malý výčet na dvaceti kilometrech. Za posledně jmenovaným projíždíme kolem nenápadné přehrady, kde fotíme labutí rodinku.
Pomalu spekulujeme, kde dnes složíme hlavu. Když jsme vystoupali z Blumenthalu k obci Neuhaus, padne nám do oka pěkný placek na jedné zahradě. Jdeme se zeptat, ale nikdo doma. Za chvíli přijíždějí domácí na kolech, ale nedovolují nám u nich stanovat. Že je to zakázané víme, ale kdyby nám to dovolili... No nic, jedeme dále.
Napadlo mě sjet k Massemühle. Paní v prádelně prosím o vodu, mezitím si Janča všimne pěkného placu pod stromy, u potoka. Než stačíme něco říct, přijíždí pán a my se ho pohotově ptáme, zda si zde můžeme postavit stan. K naší radosti souhlasí. Dokonce nám ukazuje maringotku, v níž je ale spousta dřeva. Můžeme spát zde, jestli chceme. Nádhera! Za čtvrt hodiny je vyklizeno a vytřeno. K apartmánu č. 3 bude dokonce k dispozici i záchod, který nám ukazuje hodný pán záhy. Ukazuje nám další dveře. Že by i sprcha? Ne, to by byl velký luxus, podává nám vizitku. Jsme nadšeni. Další bonus je teplá voda na mytí, která měla být na vytírání, takže žádný studený potok. Radost mám také z toho, že nemusíme ráno čekat, až uschne stan.

Trasa:
Schneeberg - Pramen Ohře – Weißenhaid – Voitsumra – Weissenstadt – Bödlas – Thusfall – Röslau – Neudorf – Marktleuthen – Kaiserhammer – Neuhaus – Massemühle.