čtvrtek 23. června 2016

Český les vs. Slavkovský

Historická chvíle v mé rozhlednové epoše přišla 18.6. 2016. Po třech návštěvách nepřístupné Dyleně jsem mohl konečně vystoupat na ochoz bývalé vojenské věže a rozhlédnout se do kraje. Dyleňská věž byla totiž několik let i rozhlednou. K dopravě na Chebsko jsem opět použil RegioShark a z něj vystoupil v Kynšperku, jelikož jsem si nevšiml, že na "Mariánky" z Chebu nejede osobák, ale Rx.
Z Kynšperka do Podčeskoleské pánve to znám dobře. Kolem Slavkovského lesa nížinou, občas do kopce. Já zvolil variantu přes Kamenný Dvůr, Návrší, Tuřany a Velkou Šitboř. Po hlavní silnici jsem přejel do Dolního Žandova, odkud jsem si zvolil cestu po CT č. 2023 přes Brtnou. Již od rána nebyl pochyb o pěkném počasí a hlavně dalekém výhledu. Nejprve jsem pochyboval o správném výběru trasy, ale po chvíli se terén i sklon zlepšil a já si mohl výšlap více užít. V 750 m n.m. je v lese pěkné rozcestí s odpočívadlem nazvané Liščí farma. Na Dyleň tudíž chybělo necelých 200 výškových metrů. Po žluté značce a následně po signálce jsem se nezadržitelně přibližoval na vrchol druhého nejvyššího vrcholu Českého lesa. Chvíli jsem pochyboval, zda vůbec dnes opravdu otevřeno je, ale v cílovém stoupání jsem nemohl přehlédnout skupiny, mířící tam kam já.
Nadmořská výška Dyleně je 940 metrů. Na jejím vrcholu stojí bývalá vojenská věž. Po pádu železné opony z ní udělali rozhlednu a nyní slouží jako vysílač rádia Egrensis. Díky tomu přestala být veřejnosti přístupná. To se ale změnilo loni, kdy byla po letech otevřena. Letos, právě dnes je také možnost její návštěvy. Kromě výstupu na ochoz bylo k mání muzeum radiokomunikace a dva stánky z občerstvením.
Co se týče výhledu, jsme měli dnes štěstí na daleký. Po Kotli u Rokycan je toto má druhá rozhledna, z které vidím současně Krušné hory a Šumavu. Druhé jmenované pohoří ale už dosti mlhavě. Krom toho, že jsem si užíval výhled, jsem se mírně přel s jedním návštěvníkem o tom, kde je Zvon a Havran. On ale byl "přítulný" skoro ke všem na ochozu.
Hlavní bod dneška mám za sebou a může se pokračovat. Další program byl trochu otevřený a nakonec jsem zamířil do Lázní Kynžvart. Tam jsem jel přes rozcestí U Alexe, Vysokou a Starou Vodu. Ve Vysoké stojí za zmínku zřícenina kostela. Pak už jsem jen přejel hlavní plzeňskou silnici a přijel jsem k zámku. Ten už mě prvně zaujal svou sytou okrovou barvou. Dnes jsem se ale moc nezdržel, spíš mě zajímalo město samotné a nad ním hrad.
Ze sympatického náměstíčka jsem vyjel po hlavní silnici ke hřbitovu a po žluté značce zamířil na hrad. Hned v lese se cesta prudce zvedla a tak jsem spíše tlačil. Po chvíli jsem zjistil, že by sem dalo dostat i ze silnice na Kladskou. Překonal jsme po pěkné lávce potok a zamkl kolo u stromu, i když asi nebylo třeba. Nikde nebyla ani noha, takže tím pádem ani ruka.
Z hradu ve výšce 824 m n.m. toho již moc nezbylo, ale i tak se mi tu líbilo. Nejzachovalejší byla válcová věž. Hrad Kynžvart je z počátku 13 století. Později se zde usídlil rod Hartenberků, který odsud podnikal loupežné nájezdy a tak ho nechal Jan Lucemburský ve 14. století vyplenit.
Z Českého lesa jsem se dostal do lesa Slavkovského a nyní bych rád pokořil jeho nejvyšší vrchol, jenž je nedaleko. Jedu kus po žluté a potom spojovací lesní cestou na lepší lesní cestu. Od rozcestí Pod Vysokým sedlem si to zkrátím po žluté a modré na Vysoké sedlo. Cesta je ale podmáčená, jen tak tak se vymotám téměř suchou nohou.
Vysoké sedlo je už ve výšce 900 m n.m. a na vrchol Lesného tedy zbývá něco přes kilometr a přes 80 výškových metrů. Odsud na vrchol vede překvapivě kvalitní cesta, místy dost prudká, ale zvládám to v sedle.
Lesný (983 m) je nejvyšší vrchol Slavkovského lesa. Vrchol je bez výhledu a opatřen altánkem. Z jednoho místa je mezi stromy vidět Dyleň a pohoří Smrčiny. Zdržuji se jen na svačinu a už pokukuji po nějakém vlakovém spoji, přestože je teprv 13 hodin. Vypadá to na rychlík v půl třetí z Kynšperka, tak hurá dolů z kopce.
Jízda, která mě čekala přes Lazy, údolím Malé Libavy do vsi Zlatá byla neuvěřitelná. Stav silnice sice nebyl nic moc, ale ta příroda Slavkovského lesa, jenž se měnila každý kilometr... Chvíli údolí pode mnou, chvíli les, chvíli mladé listnáče. Jen na palebné postavení Smrkovec mi nezbyl čas.
Na mě ale v Kynšperku k mé radosti zbyla místenka na kolo, tak jsem požadovaným vlakem mohl odjet. Když už člověk jede na známá místa, chce to obohatit o nějaká neznámá, ať je z čeho vstřebávat zážitky a co hodnotit.

Trasa:
Kynšperk - Tuřany - Velká Šitboř - Dolní Žandov - Liščí farma - Dyleň - Vysoká - Stará Voda - Kynžvart - hrad Kynžvart - Pod Vysokým sedlem - Vysoké Sedlo - Lesný - Lazy - Zlatá - Kynšperk.
61 km, 1108 m.př., 983 m n.m.

Dyleň od severu, vrchol Dyleně s výhledem na Krušné hory a Smrčiny, Kynžvart, 
zřícenina hradu Kynžvart, na vrcholu Lesného, Slavkovský les u Laz, Kynšperk











Žádné komentáře:

Okomentovat