sobota 4. května 2019

Severem Kyjovské pahorkatiny

Druhý den pobytu v Šardicích se vydám na výlet na pomezí Chřibů a Kyjovské pahorkatiny. Očekávám opět zajímavé zážitky, hezké výhledy a hlavně hezčí počasí. 
Vyjíždím za polojasného počasí směrem na Kyjov. Houpavou jízdou projíždím Svatobořice-Mistřín a ani v nohou nepociťuji prvních deset kilometrů do Kyjova. Toto město v údolí Kyjovky čítá přes 11 000 obyvatel. Název se odvozuje od osobního jména Kyj. Muž s tímto jménem mohl mít Kyjov ve vlastnictví. Německy se město nazývalo Gaya nebo Geyen. Ve znaku má kyj, který je držen pravou rukou. Je centrem folklórního regionu Kyjovské Dolňácko a vždy po čtyřech letech zde probíhá slavnost Slovácký rok. Po CT č. 412 jedu do Bukovan, kde mě čeká místní mlýn. Je větrný a slouží jako rozhledna, což znamená jízdu do kopce. Nejprve však stavím u kaple sv. Jana Pavla II. na návsi. Stavba byla zahájena v září 2012 a vysvěcena o 13 měsíců později. Zasvěcena je papeži Janu Pavlu II., jehož kanonizace se v té době očekávala. Došlo k ní 27. dubna 2014. Do oltáře byla zakomponována kapka jeho krve vpitá do části oděvu při autotransfuzi po atentátu v roce 1981. Stavbu financoval bukovanský rodák Josef Kouřil žijící v Kyjově. 
Bukovanský mlýn je také dílo Josefa Kouřila. Celý areál je postavený v tradičním stylu moravského Slovácka se stylovými rustikálními interiéry. Rozhledna ve stylu větrného mlýna holandského typu je vysoká 15 metrů a je zdaleka viditelnou dominantou obce. Kolem mlýna vyrostl hotel s restaurací nabízející krajovou kuchyni, jízdy na koních, zahrát si zde můžete také minigolf. 
V pokladně uvnitř stavby mě vítala sympatická holčina a na vyhlídkovém ochozu sympatický výhled. Vidět byl nejvyšší vrchol Kyjovské pahorkatiny Babí lom, město Kyjov a jižní svahy Chřibů. Uvnitř mlýna jsem si prohlédl, jak to asi vypadalo v době, kdy mlýn sloužil jako pracovní prostor i bydlení. V areálu mě zaujala koza, která nebyla líná vylézt na lavičku a ožírat větve malého stromu. Už jsem jen čekal, kdy sedne na mé kolo a odjede. 
Nestalo se tak a tudíž mohu vesele pokračovat. Po červené značce sjíždím do Bohuslavic v údolí Kyjovky. Odsud jsem chtěl do Čeložnice po naučné stezce, ale nakonec jedu po cyklostezce do Netčic a přes Kostelec po silnici. Čeložnice je obec ležící na hranicích Kyjovské pahorkatiny a Chřibů. Do druhého jmenovaného pohoří ale vjíždím až v Josefínském Dvoře. Další zastávku mám ve Vřesovicích. 
Tato obec o 580 obyvatelích je členem mikroregionu Podchřibí, přitom polovinou katastru leží v tomto pohoří. Mají zde dokonce i vlastní odbor KČT, který dnes pořádá akci Putování Moravským Slováckem. 
,,To by mohli mít razítko," říkám si a mířím k místní hospodě, kde je prezentační místnost. 
O razítko jsem požádal vedoucího akce. Ten se začal vyptávat, kam ho chci a odkud jsem, až to dopadlo tak, že jsem se zapsal do prezenční listiny a poté byl vyhlášen jako nejvzdálenější účastník akce. Paní z Prahy měla tím pádem smůlu. Tak to je dobrá sranda, nachomýtnout se k pochodu a odnést si cenu. Oni tam stejně mají i cyklistickou trasu a těch 40 kilometrů budu mít dnes také. 
Následují Osvětimany, kde má být tvrz. Nic podobného tu však nenacházím a tak pokračuji do Medlovic a Újezdce. Čeká mě rozhledna Doubí nad obcí Vážany. Z Újezdce k ní jedu po Bzenecké cyklostezce po hezké asfaltce. Dřevěná stavba má podobu strážní věže s ochozem v osmi metrech. Postavena byla v roce 2006 ve výšce 358 m n.m. a na její výšku jsou z ní daleké výhledy. Tedy byly by, kdyby oparu nebylo. Ale i tak jsem se celkem pokochal. 
Po té samé cyklostezce objíždím severně Vážany a přes lokalitu Divoška přijíždím k další rozhledně. Je hezčí i novější než předešlá. Jmenuje se Floriánka a vysoká je 22 metrů. Stojí ve 354 m n.m. od roku 2014. Název je odvozen od odrůdy vinné révy, vypěstované v místní šlechtitelské vinařské stanici Polešovice. Z volně přístupné rozhledny je podobný výhled jako z Doubí, ale díky poloze nad údolím hezky vyniká Dolnomoravský úval a také hrad Buchlov. 
Když jsem šel k rozhledně, potkal jsem partu lidí a jednoho Olomoučáka, který má v Polešovicích chalupu. Docela jsme si popovídali, tak jsem mu hned prodal jednoho Šlapáka. Poté jsem klesl do Polešovic a odsud už jel do Bzence, kde jsem měl cíl dnešní trasy. Čekal tam na mě Luboš s autem a než jsme stačili dopít espreso a latté v kavárně, začalo pršet. To bylo celkem štěstí. Na tu bídu s počasím jsem ale přeci jen něco z Moravského Toskánska viděl. Je to opravdu hezký kraj, snad příště bude lepší počasí. 

Trasa:
Šardice – Kyjov – Bukovany – Bohuslavice – Netčice – Čeložnice – Vřesovina – Osvětimany – Újezdec – Doubí, rozhl. – Floriánka, rozhl. – Polešovice – Moravský Písek – Bzenec. 
63 km, 882 m. př.

 Babí lom
 Bukovany - kaple sv. Jana Pavla II.


 Bukovanský mlýn a výhled na Chřiby
 Krajina pod Chřibami v okolí Osvětiman
 Osvětimany

 Rozhledna Doubí a výhled na Buchlov

 Rozhledna Floriánka a výhled na Polešovice
 Kostel v Polešovicích

Vyhlídka Soudek a výhled na Babí lom

Žádné komentáře:

Okomentovat