čtvrtek 3. dubna 2014

Cyklo po Mallorce, 2. - západní okolí Palmy

25.3.
Tato trasa nebyla původně v plánu. Původně jsme jeli po cyklostezce do hlavního města Palmy, po cyklostezce s Playi, kam to bylo 16 km. Pro rekreační jízdu super věc. Jede se po rovině, podél moře. Místy sice po úzké obousměrné stezce, ale jinak pohoda. Těsně před Katedrálou La Seu, odbočujeme z cyklostezky do města a zase nám musí pomoci navigace. Palma se jeví, jako cyklistické město. Všude po městě jsou pruhy pro cyklisty, stejně jako ve Slovinsku. Přijíždíme k nádraží Estació Intermodal, odkud jezdí různé vlaky, na různé směry. My vcházíme do budovy nádraží, odkud jezdí turistický vlak do stanice Sóller, na břehu moře, pod vrcholy Tramuntany. Ještě, než však vystojíme frontu na lístek, zaměstnanec neznámé funkce nám kazí radost zprávou, že s kolem lidi nevozí. Tak to je těžká rána, pro nás, kteří jsme chtěli skloubit svezení historickým vlakem a cyklistiku. Musíme zněmit plán a ten je, že pojedeme prozkoumat jihozápadní pobřeží od Palmy.
Jinou cestou se dostáváme zpět na cyklostezku a pokračujeme stále podle pobřeží. Počasí je o něco horší, ale vítr fouká stejně silný a stejným směrem. Cyklostezka skončila a tak jedeme po silnici. Stále městskou zástavbou a hustším provozem. První dnešní zastávkou je pobřežní pevnost Sant Carles. Sice jsme na blízké křižovatce špatně odbočili, ale stejně jsme pevnost chtěli vidět. Vstupné se neplatí a na prohlídku nám vyšlo slunko. Na dlani máme celou Palmu a nejbližší okolí. Pokračujeme dále po silnici Ma-1c, která nás jízdou houpavou donese až k Portal Nous. Jde o sympatický záliv, u kterého je malinký ostrůvek Illa de sa Torre. Torre je španělsky věž a jedna taková tu neudržovaná stojí. Zde se zdržujeme déle, jelikož je zde klid. V červenci by tomu tak jistě nebylo.
Do Santa Poncy a zpět už to nestihneme, tak volíme variantu Castell de Bellver, dominující nad Palmou, ve výšce 140 m n.m. Najít správnou cestu k vrcholu nám chvíli trvá, ale nakonec jsme nebloudili. Do gotické okrouhlé pevnosti ze 13. století se platí vstupné 4 EUR, které jistě stojí za to. Je zde spousty místností, kde je na co koukat a také je odsud daleký kruhový výhled. Dolů se pouštíme silnicí, která je oficiální příjezdovou cestou. Dnes jsme navštívíli 2 pevnostní památky a zde jsou suvenýry také špatně k sehnání. Asi by měli Španělé vyrazit někdy do naší vlasti a poučit se.
Na pobřeží se dostáváme kousek před ústím řeky Torrent de sa Riera do moře. Napojujeme opět na cyklostezku a projíždíme kolem katedrály La Seu. Chvilky, kdy stavíme a fotíme využívají „prodavači“ různých suvenýrů, samozřejmě černé pleti. Chtěl bych vidět, kolik lidí si od nich koupí takovéto přiblblé brýle. No nic, dále jen chci konstatovat, že cesta z Palmy do Playi utíká líp, než opačně, díky větru a kolem 17. hodiny jsme na hotelu.
Dnes to byla cekem pohoda, 65 km a 460 nast. m. Večer si opět užíváme hostinu v jídelně. Ono nakonec bude toto na té cyklistice nejlepší.