pondělí 7. dubna 2014

Palma de Mallorca

31.3.
Ráno otevírám oči a venku je sice celkem slunko, které se pak vyklube ještě více, ale na hory nedohlédnu. Drží se tam hustý opar, takže o panoramatech nemůže být ani řeč. Ještě na chvíli ulehám a program se mění s cyklo na pěší. Půjdeme se podívat do hlavního města Mallorky. Tam vyrážíme až po poledni. Chytáme autobus č. 15 a za 1,50 EUR nás doveze až do středobodu palmské dopravy, na Estació Intermodal. Ten leží na hlavním náměstí, Placa Espanya.
Palma de Mallorca je hlavním městem Mallorky a celých Baleárských ostrovů. Počet obyvatel je 300 000 a leží u moře, v zálivu Badia de Palma, v kterém je i významný středomořský přístav. Náměstí Placa de Espanya je důležitý dopravní uzel. Kromě autobusů do všech směru odsud vyjíždějí i vlaky, metro a výletní vlak do Sólleru. Na náměstí stojí socha krále Jamieho II. Jižním směrem leží další známé náměstí Placa Major. Je čtvercového půdorysu s majestátními budovami a stinnými podloubími, kde jsou kavárny a restaurace. My jsme zde viděli spoustu muzikantů a kejklířů. Jeden, co se tvářil, že je bez hlavy nás nechával v klidu, ale byli tam dva borci, co seděli ve vzduchu. Tak tomu už říkám machrovina. Na náměstí Plaza Cort stojí barokní radnice. Je to třípatrová budova se zdobenou fasádou. Další zajímavosti jsou například Arabské lázně z 10. století, bazilika sv. Františka (Basilica de Sant Francesc), kostely Santa Catalina, Santa Eularia a další. Nad starým přístavem, u parku Parc de la Mar stojí nejvýznamnější palmská památka, katedrála La Seu. Na raně gotické stavbě se začlo pracovat v roce 1230, ale dokončena byla až na přelomu 16. a 17. století. Je zde i muzeum a celá prohlídka stojí 4 EURa. Vedle katedrály stojí Palác Almudaina. Kdysi to bylo sídlo maurských vezírů a od roku 1230 hrad. Nyní jsou v něm armádní úřady. Prohlídka je možná s průvodcem. Zde jsem chtěl vyfotit s jednou vojandou, ale odmítla. Zřejmě se to nesmí. Máme prohlédnuto a usedáme v kavárně Umbro, schované v jedné uličce. Poté se autobusem vezeme zpět do Playi. Tentokrát rychlejším spojem, č. 25. Tímto se kapitola Mallorka 2014 uzavírá a večer se půjdeme rozloučit s přáteli, které jsme zde za tu dobu poznali.