čtvrtek 17. listopadu 2016

Laffitova vyhlídka

V Českém středohoří je nespočet vyhlídek. Já vám dnes napíši něco o jedné méně známé, která se nachází na Litoměřicku. Kolik z vás z okna vlaku či auta při jízdě z Litoměřic spatřilo dominantní horu nad Žitenicemi, kus od Litoměřic? Jmenuje se Křížová hora (590 m) a v jejím svahu je skála z níž je pěkný výhled jižním směrem. Tiché a pěkné místo se jmenuje Laffitova vyhlídka. Neplést se Sparťanem Davidem Lafatou. Proč a podle koho se tak jmenuje, jsem zatím nezjistil. Zjistil jsem ale, kudy se tam dá dostat na kole, protože pěší trasa známá je. Ta vede po modré značce, i když vede zbytečně oklikou.
Z horního litoměřického nádraží jsem jel na Žitenice, kudy vede i CT č. 3066. Cestou je vlevo pěkně vidět skalní útvar Kočka. Na žitenickou náves, které dominuje kostel sv. Petra a Pavla, je to tři kilometry. Že do kopce, nemusím dodávat. Za obcí Pohořany jsem odbočil doleva a v sedle mezi Liščínem a Křížovou horou jsem se pustil na polní cestu. Ta mě dovedla do lesa, kde jsem potkal modrou značku. Po ní a vrstevnici jsem po 600 metrech našel vyšlapanou cestičku na vrchol. Kolo bylo opřeno o strom a strmou cestičkou jsem vyšel ke skále. Jde o další příklad sloupkovitého rozpadu čediče. Na vrchol to trvá tak 5 - 10 minut, ale doporučuji mít nekluzkou podrážku kvůli listí. Z Litoměřic to čítalo celkem sedm kilometrů.
Na skále ve výšce 470 m n.m. je lavička, kříž a hlavně skvělý půlkruhový výhled. Od Sedla až po Milešovku. Pro fotografy je lepší ranní hodina, kdy je slunce na východě. Při dobré viditelnosti lze spatřit Říp a kopce kolem Loun, např. Oblík či stolové pohoří Džbán.

 Žitenice a Křížovou horou
 Žitenický kostel
 Křížová hora



Laffitova vyhlídka s výhledem na východ a západ


2 komentáře:

  1. Zdravim. Jen dodám že laffitova vyhlídka se jmenuje podle Pohoranskeho patriota a nadšeného sportovce, který dostal tuto vyhlídku od svých kamarádů k 50.narozeninam. Laffit he jeho přezdívka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,Laffitova vyhlídka je podle jednoho chlapce který bojoval se zákeřnou nemoci a dnes se může kochat pohledem do kraje.Dále pro lidi kteří stáli při jeho rodině. Každoročně se otevírá kolem velikonoc.
      httpss://www.youtube.com/watch?v=-6tIhXVsfJU

      Vymazat