úterý 23. května 2017

Boží Dary Krušnohoří (1/3)

Nabitý květen vrcholí na střeše Krušných hor, pod nejvyšší horou, na Božím Daru, kde je Boží krajina. Vrcholit bude i Mistrovství světa v hokeji, ale televize na pokoji bývá dnes samozřejmostí. Samozřejmostí pro nás však nebývá polopenze, které si budeme užívat z plných hrdel. Byli jsme totiž obdarováni poukazem na dvě noci v tomto málem městečku, a to se vší parádou. Pro větší rozptyl si bereme s sebou kola.

20.5. - Zmije na Křížové hoře

Chceme se vyvézt vlakem do hor a tudíž nemusíme vstávat příliš brzy. Z Chomutova vyjíždí vlak do Vejprt až před desátou. Ten je zaplněn zhruba z poloviny.
Vystupujeme na zastávce Kovářská-městys. Do obce samotné je to pěkný sjezd a ještě hezčí pohled. IC však žádné a Muzeum letecké bitvy otevírá až ve 14 hodin. Honzina tedy musí na razítko zatím zapomenout.
Sem jsme přijeli po modré a z města pojedeme po zelené. Po ní se dostaneme až k bývalé vápence za městem. Ta pochází 1. poloviny 19. století a zpracovávala vápnitý dolomit těžený ve dvou nevelkých lomech. Provoz byl ukončen v roce 1924.
Voňavým lesem stoupáme až na silnici, pod Vysokou seč. Ke Křížové hoře nakonec jedeme přes rozcestí Mýto, místo po červené. Po cestě nás předjíždí parta cyklistů, kteří se slézají na tom samém rozcestí. My pokračujeme k Meluzíně, kterou necháváme po pravé straně a v zatáčce, kde nás překvapil náklaďák, odbočujeme doleva, na lesní cestu. Po ní se dá jen kousek a tak zamykáme kola u stromu. Následuje pátrání po vrcholu Křížové hory. Na západní straně skalku nacházíme. Svačíme, odpočíváme, kocháme se a nedáváme pozor. Asi tak dva centimetry chyběli, aby Janča šlápla bosou nohou na zmiji. Uf! Ta naštěstí místo uštknutí prchala do úkrytu. No šok to byl.
Nějak nejsme spokojeni s vrcholovou kótou, jdeme tedy ještě východním směrem. Zdá se nám, že nejsme ještě na úplném vrcholu. Také, že jsme nebyli. Když jsme vyšli z lesíka, vyrostlo před námi mohutné skalisko, z nějž je tedy úžasný výhled. Až do mé domoviny. Severně pod námi vidíme údolí Bočského potoka, přes nějž vede červená značka. Takže jsme zvolili dobrou variantu přes Mýto a ne tudy. Od západu na sever vidíme jeden známý vrchol vedle druhého. Klínovec, Meluzína, Fichtelberg, Pöhlberg, Jelení hora.
Po menší procházce opět nasedáme na naše oře a pokračujeme směrem na Klínovec. Jedeme přes rozcestí Na Meluzíně, Pytlácká rokle, Traverz, Na Dámské až se dostaneme na silničku pod vrchol. Poslední úseky v okolí sjezdovek se otevřely pěkné pohledy do údolí Polavy. Na Kurrort Oberwiesenthal, Fichtelberg, Bärenstein a Pöhlberg - jmenovce oné říčky.
Na nejvyšší horu Krušných hor už nám zbývají desítky metrů. Podruhé si vylezu na opravenou rozhlednu. Na vedlejší hotel však už finance nebyly, nebo to ani v plánu nebylo. Výhled na sever omezuje televizní věž, ale v podstatě je vidět to samé, co jsme viděli před chvílí od sjezdovky. Dnes je vidět pěkně daleko. Až na pohoří Smrčiny v Bavorsku. Před nimi se tyčí Dyleň a ještě blíže Slavkovský les. Přímo naproti jsou nepřístupné Doupovské hory a jinak všude kolem hory Krušné. Jako výrazné dominanty poznávám Plešivec, Auersberg či Tisovský vrch. Prostě krása v přímém přenosu. Ten z prvního hokejového semifinále ale nestihneme celý. Ani jsem s tím nějak nepočítal.
Boží sjezd do Božího Daru. Tak bych hodnotil následující minuty. Hotel Excalibur stojí v západním rohu náměstí a vypadá sympaticky. Ve městě ještě není ten správný prázdninový ruch, ale to nás právě těší. Po zabydlení jdeme hned ochutnat domácí koláč a kávu, které byly také v ceně poukazu. Poté zapínám třetí třetinu zápasu Rusko - Kanada za stavu 2:0. To v však pro Kanadu nic není a zápas otáčí, jako většinou.
Tím ale den nekončí. Jdeme se ještě projít k Božidarskému rašeliništi. Celý okruh z centra Božího Daru a nazpět je dlouhý přes 3 km a jde o nenáročnou procházku po dřevěných chodníčcích, doprovázené naučnou stezkou. Posledními body dneška byly večeře o třech chodech (na uvítací řízek) a druhé semifinále (Švédsko - Finsko 4:1).
Na to, že jsme začali točit tachometr až po jedenácté jsme toho viděli a zažili dost, takže honem na kutě, ať už je tu zítřek.

Trasa:
Kovářská-městys,žst. - Kovářská - bývalá vápenka - Pod Vysokou sečí,rozc. - Mýto, rozc. - Křížová hora - Pod Meluzínou,rozc. - Na Dámské, rozc. - Klínovec - Boží Dar.
24 km, 567 m. př.

Kovářská
 Kovářská - bývalá železárna
 Bývalá vápenka nad Kovářskou

Křížová hora s výhledem na sever a jihovýchod

Klínovec a výhled na západ a sever