úterý 16. května 2017

Těšínské Slezsko (4/4)

15.5. - Tetřev, Kozubová, Ostrý

Poslední den putování po Těšínsku zakončím v severní části Moravskoslezských Beskyd. Po té včerejší túře se klidně nechám vyvézt autem k horské chatě Tetřev, ve výšce 944 m n.m. Hlavním cílem je však nová rozhledna, která stojí ve svahu Velkého Polomu. Její výška také není kdoví jaká a tak výhled z jejího ochozu, který je navíc zasklený, není kruhový. Chybí výhled na Slezské Beskydy. Naopak úžasný výhled se naskýtá na Malou Fatru a jeho titány Rozsutec a Kriváň. Jelikož jsme zde už v devět hodin, je vidět v údolí řídká mlha a proti slunci je to krásná podívaná.
Je pondělí a chata má oficiálně zavřeno. Mám ale štěstí, že zde čekají školní výlet. Díky tomu dostávám razítko i vizitku. Poté se loučím s Lubošem a budu pokračovat po hraničním hřebeni, přes vrchol Polomu. Až k rozcestí Pod Velkým Polomem jedu v sedle, dále musím tlačit. Jméno hory sedí, polomů se tu válí dost.
Na 1067 m n.m. vysokém vrcholu jsem stanul před desátou hodinou. Našel jsem zde vrcholovou knihu, hraniční patníky a výhled na Malou Fatru. Výhled opačným směrem se otevíral o kus dále. Vrchol Lysé hory byl pohlcen mrakem. Scházím a sjíždím pod Muřinkový vrch, kde nacházím úžasné klidné místo. Že tu stojí kaple vím, ale že je tu tak krásně jsem netušil. Pěkně udržované místo je dílem slovenských turistů. Kromě kaple je zde studánka, odpočívadla a dokonce i záchodky. Dámy mají k dispozici kadibudky, páni plácek mezi stromy.

Opouštím hřebenovku a klesám po žluté značce do Horní Lomné. Nejprve lesem, kupodivu v sedle, a později narážím na asfaltku. Brzdím až v centru obce, abych se místních dam zeptal, kudy nejlépe na Kozubovou. Prý z Dolní Lomné, od infocentra. Tak ještě sjíždím o kus níže. IC je zavřeno, tak se hned pouštím dle ukazatele "Chata Kozubová."
Stoupám po asfaltce mezi chatami. Za osadou Glovčín pokračuje silnička na chatu Skalka a já budu muset dále po šotolině. Přesto, že jedu lesem, docela to utíká. Když narážím na sjezdovku, mám v podstatě vyhráno. Chata Kozubová je nedaleko. Všímám si, že se udělal nějaký opar. Ten ráno nebyl.
Jsem pod hranicí 1000 m n.m., nad kterou se již dnes nedostanu. Ten nejhorší stoupák už mám za sebou, teď už jen mírné vlnění. Pondělky nejsou zavíracími dny pouze v muzeích a na hradech. Platí to i pro horské chaty. Aspoň pro beskydské mimo sezónu. Tu na Kozubové nemám takové štěstí jako na Tetřevu. Nemají ho ani pěší turisté, kteří sedí před chatou. Od ní je pohled do údolí Olše s Jablunkovem. Kvůli oparu vidím pouze obrysy Slezských Beskyd. Dám si s chlapci štamprle dobrého pití a půjdu si prohlédnout kapli s rozhlednou aspoň zvenčí. Klíč od ní se totiž půjčuje na chatě. Po zhlédnutí stavu situace jsem usoudil, že z rozhledny stejně nemůže být výhled, stromy mi přijdou vyšší. Mou domněnku mi později potvrdil Luboš.
Pokračuji směr Chata Kamenitý, která je o 150 metrů níže. Jedu z prudkého svahu po špatné lesní cestě. Nejlepší na tom je, že tudy vede oficiální cyklostezka! No nadával jsem, to se rozumí. K chatě jsem ani neodbočoval, i přesto, že byla dnes jediná otevřená, a koukal jsem zatnout zuby na stometrové převýšení na rozcestí Babí vrch. Ještě mě čekalo 80 výškových metrů pod vrch Kalužný a už jsem byl zachráněn. K chatě pod Ostrým to bylo více méně po rovině. Z Kozubové k Chatě Ostrý jdem se dostal po hřebeni, nemusel jsem přes údolí. Zavírací pondělí platí i zde. Nevědely to ani dvě děvčata, co se sem vydrápaly se psem z obce Tyra. Chtěly si dát polévku. Místo toho si daly cigárko a šly zpět. Já lehce posvačil a vydal se jiným směrem. Chata Ostrý je v péči KČT. Výhled od ní je velmi omezený, jihovýchodním směrem.
Namluvím si žlutou značku po níž vede i cyklostezka a vydám se směrem na chatu Kozinec. Celou cestu jedu z kopce, po slušné lesní cestě. Po pár kilometrech žlutou vystřídá zelená a za chatou se povrch změní na asfalt. Pak už uháním do Oldřichovic, kde končí má trasa. Zde na mě čeká Luboš. Nečeká naštěstí zbytečně, ale v hospodě. Odsud už se oba vydáme k domovu.
V podstatě jsem stihl vše, co jsem měl v plánu. Hlavní bylo, že jsem zvládl Slezské Beskydy. Ty jsou přecejen trochu mimo. Když to vezmu procentuálně, tak jsem za tyto čtyři dny najel nejvíc kilometrů po lesních, polních a jiných cestách. Asfalt jsem použil pouze při přesunech údolími nebo při dojezdech. Ale byl jsem na to připraven. Důsledkem toho bylo středně zablácené kolo. To ale během cesty autem prošlo dvakrát mycím procesem. U Olomouce a Litomyšle proběhly dvě přeháňky, takže bicykl pověšený za autem to musel slíznout, to je jasné.


Trasa:
Tetřev, rozhl. - Velký Polom - Kaplička pod Muřinkovým vrchem - Dolní Lomná - Kozubová - Babí vrch, rozc. - Kalužný, rozc. - Ostrý, chata - Oldřichovice.
36 km, 753 m. př. 

 Malá Fatra cestou na Tetřev


 Rozhledna Tetřev a výhled na sever a východ
 Pod Velkým Polomem
 Velký Polom
 Kaplička pod Muřinkovým vrchem
 Údolí Lomné cestou na Kozubovou
 Kaple s rozhlednou na Kozubové
 Chata Ostrý

Žádné komentáře:

Okomentovat