úterý 16. května 2017

Těšínské Slezsko (2/4)

13.5. - Kolečko kolem Beskyd

Ráno vstáváme v sedm a modré nebe v nedohlednu. Okolí zalila mlha a ještě hlásí přeháňky. Ideální stav nechat kolo na baráku a doprovázet Luboše v pohodlí jeho auta.
O Jablunkovské brázdě jsem měl dojem, že je to rovinaté údolí. Není tomu tak, pěkně se to tu vlní. My se vlníme směr Slovensko, konkrétně Čadca. Tu projedeme východním okrajem a pokračujeme na Turzovku. Jedeme údolím Kysuce, která pramení kus od Makovského průsmyku, již v Javorníkách.  My hranici překonáme v jiném sedle. Přes Konečnou přijíždíme do obce Bílá, zastavit se u místní památky, kostela sv. Bedřicha. Kostel s vysokou a štíhlou věží připomíná severskou architekturu. Složitě členěná střecha má zalamovaný půdorys. Ojedinělé jsou okenní vitráže, které ztvárňují jednotlivé zastavení křížové cesty. Jinak tu moc živo není, na to, že je Bílá známé beskydské středisko. Popojedeme k soutoku Ostravic. Černá Ostravice od severu a Bílá od jihu se stýkají u křižovatky nad Starými Hamry a dále už tok pokračuje pod názvem Ostravice do Ostravy, kde ústí do Odry.
Přijíždíme do nejhezčího městečka v Podbeskydí, do Štramberka. Pod Bílou horou choulící se domky, rozeseté ve svahu kopce, jenž je ozdoben hradem se symbolem města - Štramberskou Trúbou. Už při první návštěvě ve mě Štramberk zanechal velký dojem. Po siestě v cukrárně na náměstí, kde jsem si dal výjimečně pivko, jdeme zdolat desítky schodů a rozhlédnout se z Trúby. Přestože je stále mlžno, na nejbližší kopce vidět je a není to vůbec špatný pohled. Náměstí pod námi máme jak na dlani.
Kus od Štramberka leží obec Závišice. Luboš někde vyšťoural, že je tam nová rozhlednička, tak se tam pojedeme podívati. Podle popisu, mapy a instinktu stavbičku nacházíme. Není ještě zakreslena ve všech mapách. Od Obecního úřadu vede místní, v mapě červené, značení západním směrem na Libhoštskou hůrku. Když se po něm vydáte, narazíte na Vyhlídku Václava Hyvnara na kraji lesa, na konci vsi. Je to skromná, bezbariérová stavba, ale svůj půvab určitě má. Za dobré viditelnosti je odsud jistě krásný výhled na Beskydy. Dnes je zřetelně vidět pouze Bílá hora a Štramberská Trúba a to i přesto, že se vyjasnilo. Pouze obrys charakterizuje masiv Ondřejníku. Je ale třeba vidět město Příbor.
Poslední, co je dnes v plánu je rozhledna Okrouhlá u Staříče, blízko Frýdku - Místku. Je typem rozhledny stavěná podle šablony a hlavním důvodem bylo pokrytí oblasti signálem mobilního operátora. Správce dělá sympatický důchodce. Když mu řekněme odkud jsme, tak si vzpomene, že má ještě adresu nějakého děčíňáka s Lexusem. Už ale zapomněl, že je to tentýž, který tu je se mnou. Potom se tomu všichni zasmějeme.
Odpoledne už je v plném proudu a tak se aspoň trochu zjevila přecejen silueta Beskyd. Prý bývá vidět až na Jeseníky. Nám musel stačit pohled například na Palkovické hůrky, či Frýdek - Místek. Ten je zajímavý tím, že ho řeka Ostravice dělí na Moravu (Místek) a Slezsko (Frýdek).
Ještě chvíli si povídáme s pánem a ještě zbyde čas zajet do blízkých Chlebovic. Nad touto vsí stojí další rozhledna. Jmenuje se Panorama, často zvaná Kabátice. To podle kopce, v jehož svahu stojí. Na tu si ale vyběhnu už sám. No, vyběhnu. Výšlap je to slušný a dlouhý. Po zelené značce a později podle ukazatelů mi trvá cesta 20 minut. Rozhledna na východním konci Palkovických hůrek je kovová s dřevěným krytým ochozem. Výhled je pouze od severu na východ. Je podobný tomu z Okrouhlé.
Dnešní cíle jsou vyčerpány a na základnu to bereme přes Lyžbice, kde se ještě zdržíme na návštěvě. Nejenom, že nespadla ani kapka, ale dokonce se udělalo hezky. I tak jsem ale nelitoval, že jsem nechal kolo, i své nohy, odpočívat a vydal se dnes na autovýlet.

Kostel v Bílé
 Soutok Černé a Bílé Ostravice
 Přehrada Šance

Vyhlídka v Závišicích a výhled na jihovýchod

Okrouhlá s výhledem na sever

Kabátice s výhledem na severovýchod