úterý 19. června 2018

Beskydy - základna Ostravice (1/7)

Za rok a měsíc jsem se opět vydal na druhý konec republiky prozkoumat naše nejkopcovitější pohoří - Beskydy. Jiné pohoří s takovými rozdíly mezi jednotivými kopci u nás nenajdete. Jelikož budu jezdit, až na pár vyjímek, kolem Lysé hory, vybral jsem si za základnu obec Ostravice na stejnojmenné řece.

Na rozjezd Ondřejník

Do Frýdlantu nad Ostravicí jsem přijel po poledni, proto výjezd na masiv Ondřejníku se mi zdál na rozjezd ideální. Kudy jinudy nahoru než Ondřejnickou ulicí. K chatě Solárka mě čekalo přes 300 výškových metrů, dalších 260 na nejvyšší bod masivu - Skalku. Výšlap mi zpestřil parádní výhled od silnice v 650 m n.m. Pode mnou Frýdlant a jako na dlani Travný, Lysá hora a Smrk. I přestože je dnes opar, je to pěkný pohled.
Přijíždím k Roubence Ondřejníček, což je jediné fungující občerstvení na tomto masivu. Horský hotel Ondřejník zde stojí od roku 1907, ale nyní je zavřený a čeká na rekonstrukci. Další stavbou zde byla chata Solárka. V roce 2002 však vyhořela. Společně s chatou zde byla roku 1933 postavena kaple sv. Antonína, kterou zde najdeme.

Potkal jsem u roubenky bikera, který si sem chce vyjet ještě dvakrát. To mě stačí vrchol Skalky, i když mě biker odrazuje od terénu. To ale neví, kde já už všude jezdil. Samozřejmě, že to nebylo tak hrozné. Jen poslední úsek jsem musel tlačit. Poté jsem stanul v 964 m n.m., na vrcholu Skalka. Tam byl však pouze rozcestník a vrcholová kniha. Ještě ke všemu mě tu potkal deštík. Výhledy už dávno zarostly. V mapě je ale stanoviště paraglidistů... No jo, stačí sejít kus po modré směr Kunčice a přijde se na louku, odkud je výhled na Frenštát a Radhošť. Tak aspoň nějaká útěcha. U rozcestí ,Ondřejník - sedlo si lze zajít za výhledy na Hukvaldy a Palkovické hůrky.
Ještě jednou se stavuji u Roubenky Ondřejníček a pořizuji fotky již za sluníčka a hlavně bez dětí, které tu byly předtím na školním výletě. Ty potkávám i s učitelstvem nad Frýdlantem.
Po obhlédnutí Frýdlantu se svezu do Ostravice po cyklostezce podél řeky. Cestou se zastavím pouze u peřejí Ostravice. Ty jsou chráněny jak přírodní památka a nachází se kus nad Bezručovým srubem.
Po cyklostezce jsem ujel 8 km a byla to parádní jízda velice mírně do kopce. K tomu si přičtu dvacku na Skalku a zpět. 
Penzion Sauna leží mimo silnici a navíc vedle vchodu k pokojům šumí Bučací potok, tekoucí ze svahu Smrku a vytvářejicí vodopád o 400 metrů výše. Tam se snad také dostanu. Toto by mohlo být idealní místo pro klidný pobyt.

 Ondřejník od západu
 Cesta na Ondřejník

 Vrchol Skalky a výhled ze svahu na Radhošť a Frenštát
 Výhled ze svahu na západ
 Kaple sv. Antonína
 Roubenka Ondřejníček
 Horský hotel Ondřejník
 Výhled ze svahu na východ

Žádné komentáře:

Okomentovat