úterý 19. června 2018

Beskydy - základna Ostravice (5/7)

Okolo Frýdku cestička

Pátý den už bylo sice hezky, ale pořád oparno. Dal jsem tedy nohám pohov a vyrazil na roviny kolel Frýdku. Hlavní roli hrála opět voda. V plánu byla projíždka podél Ostravice do Frýdku-Místku a následně dvě přehrady pár kilometrů od sebe, ale přesto každá na jiné řece.
Frýdlant je první město na řece Ostravici, ale není ničím zajímavé. Za zastavení stojí pouze náměstí s kostelem sv. Bartoloměje.
Frýdek je pravý opak. Řeka svým tokem rozděluje Frýdek od Místku a také Moravu od Slezska. Já si vybral prohlídku prvně jmenovaného, čili se podíváme do Slezska.
Cestou na náměstí, už do kopce, jsem narazil na hezký kostel sv. Jošta. Bílá kamenná stavba s dřevěnou střechou.
Zámeckému náměstí dominuje zámek, kde sídlí muzeum Beskyd. Přístupná je i zahrada, z níž je pěkný výhled na město. Funguje zde i kavárna.
Kostel sv. Jana Křtitele stojí mimo náměstí a z jeho věže se můžete dokonce rozhlédnout. Pouze ale od pátku do neděle v odpoledních hodinách. Tak dlouho se mi čekat nechce a tudíž ji navštívím příště společně s Místkem.
K žermanické přehradě jsem jel kolem baziliky Navštívení Panny Marie, která je vidět ze zámecké zahrady, a výše jsem náhodou narazil na Hrad Dona Quijota. Přitom už jsem o něm slyšel a vím, že ve Frýdku je. Hrad má totiž věž a ta byla v seznamu rozhleden. Ani na ni se však nepodívám, musel bych se objednat dopředu. Takže tu příště strávím více času.
Dále stála za zmínku obec Sedliště. Jižně od ní je na návrší Černá zem Bezručova vyhlídka. Jde o parčík s výhledem na Ostravsko a občerstvením. Přímo ve vsi je další z dřevěných kostelů, tento je zasvěcen Všem Svatým.
Vodní nádrž Žermanice leží na řece Lučině, která pramení pod Prašivou a u Slezskoostravského hradu se vlévá do Ostravice. Přehrada slouží k vodohospodářským a rekreačním účelům a byla vybudovaná v letech 1951-1957.
Přece jenom jsem se dnes rozhlédl. Z rozhledny v Soběšovicích je úchvatný výhled na celé Beskydy, včetně Slezských s Čantoryjí i nejvyšší horou Skryczne. Rozhledna existuje od roku 2009 a klíč půjčují v restauraci pod věží.
Vodní nádrž Těrličko se začala budovat o čtyři roky později než žermanická a slouží jako zasobárna užitkové vody a také jako středisko vodních sportů. Jejím tokem je Stonávka. Pramen ve svahu Čupelu a ústí do Olše u Karviné.
Na vlak jsem nakonec dojel na zastávku Havířov-Suchá, odkud jsem jel do Ostravy-Kunčic na přestup do Frýdlantu. Když jsem chtěl na nástupišti použít výtah, vůbec se mnou nechtěl sjet dolů. Obešel jsem to tedy přes koleje. Že jsem měl jet nahoru, protože tu mají všude nadchody, mi došlo až po hovoru se staniční dozorkyní. Zvyk je holt zvyk.
V Ostravici jsem si ještě vyjel k evangelickému kostelu. Výhled na obec a okolní hory rozhodně stojí za to. 
 
Trasa:
Ostravice - Frýdlant - Frýdek - Lískovec - Bezručova vyhlídka - Sedliště - Soběšovice - Těrličko - Životice - Havířov-Suchá, žst.
66 km, 498 m. př.
 
 Peřeje na Ostravici
 Kostel sv. Bartoloměje ve Frýdlantu
 Ostravice v Pržně
 Soutok Ostravice a Morávky


 Frýdek - Zámecké náměstí, zámek, Bazilika Panny Marie
 Hrad Dona Quijota
 Sedliště - kostel Všech svatých
 Přehrada Žermanice

 Rozhledna Soběšovice a výhled na Beskydy

Evangelický kostel a výhled na obec Ostravice




Žádné komentáře:

Okomentovat