úterý 19. června 2018

Beskydy - základna Ostravice (3/7)

Travný

 Tato "dvanáctistovka" byla mým jediným dnešním cílem, protože v 11 hodin mělo začít pršet. Vstal jsem proto v šest hodin a popojel vlakem do Frýdlantu.
Z frýdlantské zastávky jsem to hned rozjel. Kolem paseckého letiště do Lubna to celkem šlo, ale přes Bystré do Pražma to bylo přes slušný kopec.
Cestou přes obec Krásná údolím Mohelnice mě čekaly dva vodopády hned u sebe. Skromnější Mohelnický a vyšší Tošanovský, kousek od místa soutoku s Mohelnicí. Přestože jsem celkem pospíchal, rád jsem se zdržel.
Údolím se nejelo špatně, jen škoda těch nízkých mraků. Na rozcestí Zlatník začíná stoupání na samotný vrchol. Ze 630 m n.m. se musím vyšplhat o 580 metrů výše. První zastávkou je Travenský vodopád ještě na žluté značce. Tu opustím až na rozcestí Plato, už v 870 m n.m. Žasnu nad kvalitou lesních cest, po nichž jsem mimo značky stoupal, a patřičně si to užívám. Pokud náhodou není asfalt, je aspoň zpevněná cesta, jež je na mém kole sjízdná. Až na malou vyjímku jsem vyjel po asfaltu do 1100 metrů, neskutečné. Těch 50 výškovým metrů k rozcestí pod Travným v pohodě zvládám po cestě. Tam mě překvapila turistka mířící z vrcholu. Na něj už budu muset po svých. Cesta mezi kořeny ani nic jiného nedovoluje, ale já jsem spokojený.
Ne nadarmo je Travný méně navštěvovaná hora. Výhled je prakticky nulový. Jediný výhled byl cestou nahoru, směrem na Lysou horu. Dalo by se zde ale stanovat. Nicméně vrchol Travný s 1203 m n.m. je pokořen.
Směrem na Malý Travný se jelo dobře, mírným klesáním. Dále vedla zelená značka prudce z kopce mezi kameny. Dát se tudy ale znamenalo dostat se na asfaltku, tak jsem to podstoupil. O 130 metrů níže čekalo odpočívadlo a já mohl konečně posvačit. Bylo už před dvanáctou, ale déšť nikde.
Klesat do údolí Morávky značilo velice dlouhý sjezd. Občas se otevřel obzor a já udiveně koukal do propasti, do níž hodlám sjet. Vyjel jsem na začátku přehrady Morávka a dal se po proudu řeky, což zatím neznamenalo z kopce. To platilo až za hrází, která je veřejnosti nepřístupná.
Podél Morávky jsem jel až pod Raškovice, kde jsem odbočil na cyklostezku do Janovic. Odsud přes Pržno do Frýdlantu to bylo už kousek. Tam skončila má dnešní úspěšná trasa. Pršet začalo až v 6 večer.
Trasa:
Frýdlant n. O.-zastávka, žst. -  Nová Ves - Lubno - Pražmo - Krásná - Zlatník - Plato, rozc. - Travný - Malý Travný - Úspolka - Morávka - Raškovice - Janovice - Pržno - Frýdlant - Ostravice.

 Malenovice
  Tošanovský vodopád
 Mohelnický vodopád
Travný vodopád
 Cestou na Travný
 Travný - vrchol
 Pod Malým Travným
 Údolí Morávky, vrch Slavíč
Přehrada Morávka



Žádné komentáře:

Okomentovat