středa 13. července 2016

Od ledovců k palmám 3/11: Proti proudu Rýna

2.7.
Dnes nás nikdo sice nebudí, ale balíme v sedm. Slyšíme totiž traktor, který jistě jezdí po vinici. Když snídáme u stolku, kde jsme včera večeřeli, míjí nás traktorista aby doplnil zásoby postřiku, čili chemie. Taková sprška by byla nemilá. Kus od nás zase chlápek s manželkou dělají protrhávku v jiné vinici. No, pracuje se zde vesele.

Přes půvabnou ves Maienfeld sjíždíme zpět k Rýnu a lesem se přibližujeme k Landquartu. V lesíku přejíždíme rodinku, kterou táhne poník. V Landquartu není nic moc zajímavého kromě soutoku stejnojmenné řeky s Rýnem. Od chlápka na nádraží se dozvídám o velkém úspěchu fotbalistů Wallesu. Porazili Belgii a jsou v semifinále Mistrovství Evropy v kopané. Poté ještě stavíme na benzínce a pokračujeme do Churu.

Hlavnímu městu kantonu Graubünden dominují paneláky. Ty vidíme již z dálky. SPZ místních aut nejsou podle okresů, nýbrž podle kantonů. Čili nyní bude nejčatější GR. Do centra města dnes nezajíždíme, necháme si ho na cestu zpět, když zbyde čas. Ten nakonec nezbyl.
U jednoho domu v Domatu nejprve svačíme a potom Janka odpočívá. Já musím vyměnit ucházející duši. Myslel jsem, že asi zlobí ventilek, ale přece jen byla píchlá. Mezitím přijíždí pan domácí, ale jen mě pozdraví a prohodí pár slov.
Tamins leží na soutoku Předního a Zadního Rýna. Kromě spleti těchto řek se zde proplétají silnice i koleje. Centrum obce, stranou tomuto mumraji, vypadá malebně a dominuje jí kostel. Do Bonaduzu si opět trochu šlápneme do kopce a Rýnskou cyklostezku vystřídá Graubündenská.
S těmi dušemi to nebude jen tak. Zase mám měkké zadní kolo. Stavíme na odstavném pruhu silnice a jdu opět měnit. Další zádrhel je v pumpičce, která nehustí. Tak to je už vážnější problém. Hned na první dobrou nám staví dva švýcarští mladíci v moderním autě, ale pumpičku nemají. Jako naschvál jezdí víc motorkářů než aut. Najednou se objeví dva cyklisté, což by měla být jistota. Manželský pár z Andermattu dělá kolečko kolem obou Rýnů a nás dnes zachraňuje půjčením pumpičky. Nejde to s ní však tak, jak s tou mou, nožní. To se doladí cestou. S velkými díky se loučíme.
Pokračujeme podél Zadního Rýna, údolím posetým hrady a zříceninami. Ve vsi Rothenbrunner překvapivě nacházíme benzínku, kde dofukujeme moje kolo. Jedeme po šotolinové cyklostezce.
Další záchytný bod je v šestiset metrové výšce město Thusis. Na začátku města vidíme cykloobchod, jdeme se optat na pumpičku. 50 fr je však zbytečně moc. Budeme spoléhat na zbytek kilometrů bez defektu, což by s mými dvouvrstvými plášti mohlo vyjít. Ve městě máme další zastávku na doplnění zásob i žaludků. Nemusíme ale spěchat, mezitím co nakupujeme přežene se déšť.
Ještě se chceme přiblížit kus směrem k Albulapassu. Jak o nějaký kilometr, tak hlavně výškový metr. Zadní Rýn měníme za říčku Albula, která ústí do Rýna kus pod Thusisem. Po vedlejší silnici, mimo tunel, kam stejně s koly nemůžeme, stoupáme dále po trase. Za chvíli jsme v 800 m n.m., což jsem nečekal. Albula burácí hluboko pod námi, což by tím pádem odpovídalo. Místo dalšího stoupání klesáme k Solisbrücke. Cestou projíždíme dva tunely, z čehož je Janina dost otrávená a radši by mi sem místo sebe poslala Anděla. Né strážného, ale mého kamaráda Frantu. Vadí ji neohleduplní řidiči, ale já si to nemyslím. Oba jsme spíš byli zaskočeni tím hlukem v tunelu.
Solisbrücke je most přes soutěsku Albuly. Vede po něm fantastická železniční trať ze Svatého Mořice do Churu. Hladinu přehrady Solis obdivujeme při výšlapu do Alvascheinu (970 m). Když do horské vsi dorazíme začne pršet. Z euforie nás vyvede majitelka skromného penzionu u zastávky. Cena 100 fr za oba nás šokuje. Říkáme jí, že je to na nás moc, ale ona jen pokrčí rameny. Chvíli čekáme v zastávce a když se déšť zmírní, sjíždíme do Tiefencastelu. Tam už je nám celkem zima a my stále nevíme, kde přenocujeme. Bereme první, co nám přijde do cesty. Tím je odbočka za město, k několika domkům. Tam však není nikdo, koho se zeptat na postavení stanu. Nakonec nacházíme ucházející místo na opuštěném parkovišti s pískovým podkladem. Sotva stihneme postavit stan a udělat očistu, déšť opět sílí a dlouho nepolevuje.

Trasa:
Fläsch - Maienfeld - Landquart - Chur - Tamins - Bonaduz - Rhäzüns - Thusis - Sils - Alvaschein - Tiefencastel.
70 km, 730 m. př, 977 m n.m.