středa 13. července 2016

Od ledovců k palmám 6/11: Sjíždíme k palmám

5.7.

Druhé ráno u jezera bylo hezčí, než první. U Bodensee nás probudilo auto majitele kiosku, ale zde pouze ptáci. Klidná hladina poschiavského jezera a nad ní vrcholky Alp, jenž některé pokrývá sníh, je jistě idyličtější ráno. Vše toto je zalito ranním sluncem. Přál bych vám to vidět. Snídat budeme u jezera v Miralagu. Pitná voda tentokrát není na zastávce, ale v parčíku o kus vedle.

První atrakcí dneška je viadukt v Brusiu. Trať se tu točí spirálovitě a pro oko diváka je to pěkná podívaná. Na jeden vlak jsme si tu počkali a mít jednou tolik vozů podjede sám sebe. Tudy pozítří také pojedeme.
Už jsme klesli o 1500 výškových metrů a ještě stále nejsme u konce. Z nynějších 800 metrů nám zbývá do italského Tirana ještě 400. Cestou do něj potkáváme ještě pár míst, kde vlak jede vedle silnice, nebo rovnou po ní jako tramvaj. Campocologno je poslední obcí ve Švýcarsku a za ní vjíždíme do Itálie! Ta je naší pátou zemí na naší cestě.
V Tiranu také projíždí vlak skrz náměstí a za chvíli skončí jízdu na nedalekém nádraží, kam míříme i my. Potřebujeme totiž pár informací. Mimo jiné se dozvídáme, že jízdenka k jezeru Como stojí 12 EUR i s kolem, což je pro nás dobrá cena. Rozhodujeme se tedy, že pojedeme do Colica na kolech a zpět společností Trennord. Italské dráhy už zde neprovozují žádné vlaky.
Čeká nás cesta údolím Valtelina dlouhá 70 kilometrů. Protéká jím řeka Adda a u Colica ústí do jezera Como, kde bude i naše konečná. Údolí začíná v Bormiu, pod průsmykem Stelvio. Po pěti kilometrech brzdíme v Bianzone u pizzerie, kde se najíme a odpočineme. Oproti Švýcarsku je to zde balzám pro peněženku. Pizza stojí kolem šesti EUR. Než však začneme s jídlem, sedají si k nám dva Němci – motorkáři. Jeden z nich vyndavá cigarety. „Please no smoking, we´ll eating. Thank you, i´m sorry.“ Po Jančině prosbě se nejprve chlápci odeberou k vedlejšímu stolu a po chvíli dokonce odjíždějí. Po jídle ještě odpočíváme v křesílkách a také opět dobíjíme. Zakončíme to zmrzlinovým krémem.
Jsem zvědav, jak bude cesta utíkat. Jisté je, že pojedeme z kopce. Na cestě klesneme o posledních 200 metrů. I proto jsme se rozhodli pro cestu zpět vlakem. Cyklostezka není jednotvárná, ale i přesto by se nám nechtělo pozítří tou samou cestou zpět. Chvíli jedeme po asfaltu, chvíli po šotolině. Chvíli lesem, chvíli otevřenou krajinou. Chvíli vedle řeky, chvíli vedle silnice. Po cestě je dost odpočívadel a u většiny se dá dobrat pitná voda. Asi třikrát jsme nedávali pozor a sjeli z cyklostezky. V Sondriu jsme skončili skoro až v centru města. Cestu nám také spestřovali vesnice a okolní vysoké hory. V jejich svazích jsme také registrovali vesničky.
Za Morbegnem se zatáhlo a blížící se přeháňka na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve v dáli osvětlovalo podešťové slunce hory někde nad jezerem Como a u Delebia jsme museli zůstat v tunelu a počkat až přejde déšť. Za tu dobu se kolem prohnali asi tři cyklisté. Copak jim je to jedno, když se pak doma převléknou. Ještě než dokapou poslední kapky, pozorujeme duhu ve směru fronty, čili směr Tirano.
Do Colica nám chybělo pět kilometrů. Ve městě jsou při nejhorším tři kempy, tak uvidíme. Ještě, než však vjedeme do města, kus od cyklostezky jsme objevili pěkné místo, krásné místo! Nenápadná písečná plážička. Sice neudržovaná, ale my si jí hned vybrali pro nocleh. Nejprve postavíme stan a než přijedeme z večeře tak uschne. Ani se moc nebojíme ho tu nechat.
U nádraží se ptáme mladíka na otevřený obchod. Po osmé hodině prý žádný už otevřený není. To samé nám tvrdí důchodci před vinárnou. Tak si dáme holt podruhé dnes pizzu, v jednou podniku na hlavní ulici.
K našemu stanu přijíždíme už skoro za tmy a za komářích ataků si dáváme nejlepší koupel dovolené. Díky nadmořské výšce 200 m n.m. je i logické, že voda bude nejteplejší. Jezero Como stále svírají hory i městečka. Za tmy se všechny hezky rozsvítí. V noci se zvedl celkem silný vítr, ale jinak jsme spali dobře.

Trasa:
Miralago - Brusio - Tirano - Bianzone - Sondrio - Morbegno - Colico.
96 km, 160 m. př., 968 m n.m.