středa 13. července 2016

Od ledovců k palmám 4/11: Náš první společný průsmyk

3.7.

Otevíráme oči v sedm hodin, kdy už je déle po dešti a počasí tomu odpovídající. Zatažené nebe, kouřící kopce, prostě ze stanu se moc nechce. Když balíme mokrý stan, na moment přeci jen slunko vykoukne, že jako bychom s ním mohli počítat. My s ním počítáme dvojnásob, jelikož dnes nás čekají hory a v nich je počasí nejdůležitější faktor. První bod programu bude snídaně a nabíjení v Tiefencastelu. Postupně jsme si zvykli na slušné zázemí švýcarských nádraží. Bylo kde se umýt, nabrat pitnou vodu i dobíjet.

Když se konečně vydáme na cestu, počasí se rapidně zlepšilo a to je skvělá zpráva. Stoupáme z 850 m n.m., a když necháme za sebou obec Alvaneu objeví se před námi železniční most. Ano, je to on, který se objevuje všude, když se píše o Rhétské dráze. Nejprve se mi nechtělo odbočovat a zajet si tak, ale ve výsledku jsem byl rád, že jsme pod Landwasser viadukt jeli. Vše o této trati se dozvíte na informačních tabulích. Koukám do jízdního řádu a za patnáct minut pojede vlak. Tak to bude foto se vším všudy. Vlaky nakonec projeli dva, každý jedním směrem. Pěkná podívaná na vlak, který přejede vysoký most a zmizí v tunelu. Už se těším až budeme v tom vlaku sedět my.

Za Filisurem začíná už nemilosrdné stoupání na průsmyk, tak jak to už znám. Serpentiny, silnice nad srázem, burácející řeka. Dnes konkrétně Albula. V Bergünu už jsme ve 1300 m n.m. a začíná pravý horský svět. Preda je poslední vsí před průsmykem. Zasněžené vrcholy se začínají přibližovat, nádhera! Už i Jaňula zapomněla na tu cestu tunelem a užívá si to. Když nežasneme nad horami tak pro změnu nad staviteli této horské železnice. Ta spleť kolejí, mostů a k tomu silnic je úctyhodná. Další kdo žasne jsou cyklisté Engadinského Radmaratonu, když je Janka přejíždí. Občas se zdrží focením a pak mě vždy dojede. Je to fajn, když se můžu soustředit na šlapání a odfotí to někdo jiný. Ale jistě, že se také pokochám. Jeden ze závodníků měl asi v půli kopce nějaký problém s nohami, tak jsme mu nabídli pomoc, ale asi je statečný či to nic nebylo, pokračoval dále.

Lai dá Palpuogna se jmenuje krásné horské jezero už ve výšce kolem 2000 m n.m. Zde už mi docházejí síly, což je buď únavou či řidším vzduchem. Tím, že to přichází náhle bych si tipnul druhou variantu. Poslední metry jsou pro mě těžké, a dnes hlavní fotografka byla taky ráda, že jí vydržela baterka.
Kolem čtvrté hodiny jsme zdolali náš první společný průsmyk a ani jedno ze zmiňovaných paliv teď nebudeme dlouho potřebovat. Albulapass leží ve výšce 2315 m n.m. a stojí tu menší hospic. Jdeme se podívat po suvenýrech a poté se kochat. Frmol je tu přiměřený. Počasí se čím dál více zlepšovalo a tak si to užíváme za polojasného počasí. Bundy jsme si oblékli, ale čepice a rukavice zůstali v brašnách.
Průsmyk opouštíme s větrem v zádech, nejprve po delší rovince. Klesat začneme asi až po kilometru. Dlouhé klesání si neužijeme, pouze 600 výškových metrů. Po zasloužených serpentinách se objeví údolí řeky Inn, kam máme namířeno. La Punt Chamues je obec přímo pod námi a po chvíli se údolí rozevře více i s okolními štíty. Ty pokrývá sníh celoročně a vpravo registruji horskou skupinu Berninagruppe se stejnojmenným vrcholem, jenž je nejvýhodnější čtyřtisícovkou Alp. Zatím ji ale nepoznám.
Brzdíme u řeky Inn, která pramení nedaleko nad Malojapassem a v Pasově ústí do Dunaje. S touto řekou jsem se již seznámil loni v červnu při akci na Stelvio. Nás teď ale zajímá, kde si dáme něco k jídlu a kde dobijeme baterii elektrokola. Vítězí hospůdka u nádraží v Beveru. Poroučíme si polévku, která je výborná a zase tolik nestojí, jak bychom čekali. Dorazíme se ještě nanukem.
První úkol večera jsme splnili, teď čeká druhý. Sehnat flek na spaní. Jedeme dál po trase, ale daleko nedojedeme. U Samedanu je zajímavý lesík, tak ho jdeme okouknout. Nakonec místo oba schvalujeme a po ušlapání vysoké trávy stojí stan za chvíli. Místo pro mytí také netrvalo dlouho sehnat. Poslouží k tomu jezírko nedaleko. Vlezu tam po kolena a víc si netroufám. Za okamžik mi tuhnou nohy! Ono holt v 1700 m n.m. už není o co stát. Nakonec jsme to nějak zvládli a usínali s blaženým pocitem dobytí dvoutisícového průsmyku. Na to, že byla sobota tam takový mumraj zase nebyl a motorkáři také nešíleli. Zvláštnost byla, že prvně jsem registroval minimum německých motorek. Převažovali místní. Asi i na ně je tu drahota.

Trasa:
Tiefencastel - Surava - Landwasser viadukt - Filisur - Albulapass - La Punt Chamnes -
Bever - Samedan.
61 km, 1516 m. př., 2315 m n.m.











Žádné komentáře:

Okomentovat