pátek 14. září 2018

Mezi Špindlem a Jankami

Dnes se vydáme ze ,,Špindlu" přes doliny a úbočí hor do Janských Lázní, kde nedávno postavili Stezku v korunách stromů. Cestu jsem zvolil přes Strážné a po nepříliš známých cyklostezkách.

Hned od začátku trasy šlapu do kopce. Nejprve mírně do Svatého Petra a odsud už prudčeji na Hromovku. Cestou se otevírají pohledy na údolí Labe a protější Žalský hřbet. Lokalita Hromovka ve svahu stejnojmenné hory nabízí občerstvení v podobě restaurace. Odsud se ještě vyvezu k rozcestí U krásné pláně a následovat bude klesání do Strážného. Ještě předtím se nechám zlákat horou Struhadlo, jejíž skála vyčnívá nad stromy čímž mě upoutala.
Vjíždím do lesa po vyjeté cestě. Kdesi u stromu zamykám kolo, což bych ani nemusel, a po vyšlapané cestě s pomocí GPS stoupám k vrcholu. Po deseti minutách se přede mnou zjevuje mohutné skalisko.
Struhadlo je vysoké 1002 m n.m. Je bočním výběžkem hřebene Přední planina – Herlíkovický Žalý, 3 km severo-severozápadně od Strážného. Vrchol tvoří malá kupa na kraji hřebene s vrcholovou skalkou. Ta nabízí částečné výhledy, převážně na hlavní krkonošský hřeben. Ten pohled jsem si užíval společně s klídkem, který je poslední dobou v Krkonoších tak vzácný.
Do Strážného jsem si zase užíval dlouhý sjezd. Zde jsem pouze posvačil a pokračoval dále k Malému Labi, kde jsem se napojil na CT K1B a téměř po vrstevnici zamířil ke Kotelské boudě v údolí Kotelského potoka. Odsud už to bude stoupák až do 1200 m n.m., čili mě čeká 450 výškových metrů. Přejedu Tetřeví potok, pomalu obkroužím Tetřeví vrch a zabrzdím až u Tetřevých Bud. Chata sama o sobě moc hezká není, ale výhled je od ní krásný. Ještě si vyšlápnu k Lesní Boudě, kde si dám obědovou pauzu. Dosud jsem moc lidí nepotkával.
Lesní bouda stojí ve výšce 1102 m n.m. a původně byla horskou usedlostí rodu Erlebachových. S příchodem turistiky a lyžování v Krkonoších však došlo k přestavbě na turistickou chatu. Od roku 2010 má chata certifikát ekofarmy, na níž se chovají kozy a ovce.
Ještě mi zbývá 100 výškových metrů k rozhledně na Hnědém vrchu. Ve 1207 m n.m. jsem pouze já a sympatická paní z Benešova nad Ploučnicí. Je to můj nejvyšší bod celého týdne.
Dřevěná rozhledna s ocelovými prvky byla otevřena v roce 2009. Navrhl ji architekt Michal Rosa a kvůli zvýšení odolnosti proti výkyvům větru má rozhledna trojúhelníkový průřez. 138 schodů vede na vyhlídkovou plošinu ve výšce 27 metrů. Nejhezčí výhled je na nejvyšší vrcholy ČR (Luční a Studniční horu se Sněžkou), Černou horu, Rýchory, při dobré vuditelnosti i Orlické hory a Jeseníky. Vstup je volný a bezplatný.
Kolem Hrnčířských Bud klesnu k říčce Čisté a podél ní do Černého Dolu, čímž jsem ztratil 600 výškových metrů. K poslednímu cíli dneška jich zbývá nastoupat 200. Táhlým stoupáním mířím k Hoffmannově boudě. Jsem na kraji Janských Lázní a zde mě zajímá nová atrakce Stezka korunami stromů.
Na úpatí Černé hory vyrostla rozhledna se stezkou, v pořadí druhá tohoto názvu u nás. Otevřena byla v červenci 2017. Návštěvníky provede od kořenů stromů po jejich vrcholky. Stezka je dlouhá 1511 metrů. V podzemní expozici vám bude poodhalen život pod zemí. Rozhledna je vysoká 45 metrů nabízí kruhový výhled do krajiny. Na severu ční mohutná Černá hora, východně lze spatřit Jánské Lázně a Rýchory a zbytek panoramatu zabírá vrchol Zlatá vyhlídka a Podkrkonoší. Pod sebou uvidíte koruny stromů, které jsou až 150 let staré. Jsme sice uprostřed Krkonoš, ale z těch paradoxně skoro nic vidět není. Pro zájemce vede z věže 50 metrů dlouhý tobogán, který se platí zvlášť k již takhle vysokému vstupnému!
Stavbu bych hodnotil spíše jako komerční tahák, než místo pro klid, romantiku a rozjímání. Odsud už jsem se vezl Lubošovým autem se zastávkou v Černém Dole. Na terase Restaurace Pošta se sedělo velmi příjemně.

Trasa:
Špindlerův Mlýn – Svatý Petr – Hromovka – Krásné Pláně, rozc. – Strážné – Hříběcí Boudy – Kotelská Bouda – Rejdiště, rozc – Lesní Bouda – Hnědý vrch, rozhl. – Černý Důl – Hoffmannova bouda.
45 km, 1072 m n.m.


 Struhadlo a výhled na sever

 Tetřeví Boudy a výhled na jihozápad (Žalý)
 Lesní Bouda

 Hnědý vrch a výhled na východ (Pec)


Stezka korunami stromů a výhled na východ (Janské Lázně)


Žádné komentáře:

Okomentovat