pátek 14. září 2018

Podél Malého Labe

Poslední cyklovýlet v okolí Špindlu povede podél Malého Labe. Na rozcestí Krásné Pláně už jsem stoupal včera a tudíž dnes jsem si to chtěl ulehčit, protože se mi nechtělo jet stejnou trasu dva dny po sobě. Místo velmi drahé lanovky ze Svatého Petra jsem se nechal vyvézt autem k zmíněnému rozcestí. Odsud jsem ale ještě musel vystoupat 200 výškových metrů k lokalitě Boudy na Planině. Zde to byl nevídaný balzám uprostřed Krkonoš. Nikde ani živáčka a vysokohorská příroda s pěknými výhledy. Ani celé tři dny jsem na zdejší poměry nepotkával moc lidí. Bouda na Pláni také zeje prázdnotou, má však zajímavou historii.
Bouda na Pláni leží ve výšce 1180 m n.m. pod vrcholem Přední Planiny (1198 m) a patří pod katastr Přední Labské. Postavil ji v roce 1530 krkonošský rod Rennerů několik let před tím, než do Krkonoš přišli první dřevaři. První zmínka o boudě ale pochází až z roku 1676. Od léta 1934 se v boudě ubytovávali významní hosté z Německa, kteří se řadili k nacistickým odpůrcům. Mezi nimi byli také svídnický profesor Adolf Reichwein a plukovník hrabě Claus von Stauffenberg. Naposledy se zde sešli v březnu 1944, aby domluvili podrobnosti atentátu na Adolfa Hitlera. Do celé akce byl zasvěcen i boudař Heinrich Renner.
Nyní se potřebuji dostat k Malému Labi, které zde ještě má přídomek Klínový potok. Po zelené značce klesám k lokalitě Klášterka a zároveň hledím severovýchodním směrem ke Klínovým Boudám, kde Malé Labe pramení. Klášterka se jmenuje i sympatická chata se zvoničkou. Všude kolem se pase dobytek a ani zde nepotkávám člověka. Za Klášterkou klesnu po neznačené cestě k Malému Labi kus nad vodopádem. Klesal jsem ale pěšky s kolem vedle sebe.
Vodopád Klínového potoka leží na Malém Labi v 970 m n.m. Voda přechází přes skalní výběžek, který vodopád rozděluje na levé svislejší a pravé pozvolnější rameno. Pravé rameno má sklon jen kolem 30°, a tak se jedná spíš o skluzavku než vodopád. Jeho výška je 2,5 metru.
Půl kilometru pod vodopádem se dostávám na lepší cestu a hned se jede rychleji. Pod Hranostají skálou najíždím na asfaltku vedoucí od Hříběcí boudy. Zároveň jsem přijel na severní okraj Strážného, konkrétně Jezerních Domků. Zde jsem také projížděl včera. Dnes však mířím z kopce směr Dolní Dvůr. Zde najdeme kostel sv. Josefa a kapli sv. Michaela Archanděla. Odsud pod soutokem s Kotelským potokem má už řeka jediný název, Malé Labe.
Malé Labe pramení jako Klínový potok u Klínových Bud ve výšce 1280 m n.m. Jeden z pramenů je studánka Klínovka, která je upravená v podobě koryta vytesaného do kmene. Je odsud krásný výhled do údolí Malého Labe i na vrcholy Krkonoš. Celých 24 km si řeka drží převážně jižní směr a u Prosečného ústí zleva do Labe ve 360 m n.m. Na toku řeky najdeme pouze malé obce jako Strážné, Dolní Dvůr, Lánov a Prosečné.
Zbytek toku Malého Labe jsem více méně projel. Zastavil jsem se už pouze v Dolním Lánově u kostela sv. Jakuba. Zaujala mě na něm jeho neudržovanost a pěkný výhled na Krkonoše. Vede k němu i křížová cesta. Renesanční kostel navrhl severoitalský architekt Carlo Valmadi. Nejstarší částí kostela je presbytář z předhusitské doby.
A máme tu soutok s Labem. Kdo by se chtěl na toto místo podívat, může k tomu použít i vlak. Zhruba 100 metrů odsud je zastávka Prosečné. V pohodičce jsem dojel do Hostinného, kde byl konec mé trasy. Zde jsem si ještě vylezl na radniční věž za výhledem.
Budova radnice je ojedinělá stavba u nás. Byla postavena na základech dvou gotických domů a poprvé je zmíněna v 15. století. V roce 1525 byla k radniční budově přistavěna renesanční radniční věž. Po požáru v roce 1610 ji přestavěl ital Carol Valmadi. V průčelí věže stojí postavy dvou 4,80 metrů vysokých obrů (rolandů) v římské zbroji. Na věž byli umístěni v roce 1641. Poslední a nejvýznamnější přestavba radnice proběhla v roce 1912, kdy byla zrestaurována v předcházejících letech silně poškozená sgrafita.
S Lubošem jsem usedl na terasu cukrárny U Davídků a mohl se kochat pěknou radnicí i dcerou majitelů, momentálně servírkou. Nejen díky ní musím tento podnik pochválit a doporučit. To jsem ale ještě netušil, že Vrbička zítra spadne z bazénu a už si nezajezdím.

Trasa:

Krásné pláně, rozc. - Přední Planina - Klášterka - vdp. Klínového potoka - Jezerní Domky - Dolní Dvůr - Lánov - Prosečné - Hostinné.
33 km, 240 m. př.


 Bouda na Pláni a výhled na Zadní Planinu a Renerovky

 Chata Klášterka a výhled do údolí Malého Labe



 Malé Labe
 Hranostají skála
 Dolní Dvůr - kostel sv. Josefa
 Lánov - kostel sv. Jakuba
 Soutok Labe s Malým Labem
 Hostinné - kostel Nejsvětější Trojice

Hostinné - radnice a výhled na náměstí




Žádné komentáře:

Okomentovat