pondělí 30. září 2019

Přes Königsmühle na Hadí horu

Königsmühle

Nedělní ráno je podobné sobotnímu a z toho máme radost. Přijdou nás pozdravit i majitelé a tudíž jim můžem pochválit jejich penzion, který se jmenuje po jejich synáčkovi. Všichni dnes míříme na Königsmühle, ale nebojte, nevracíme už se do Německa. Takto se jmenuje zaniklá osada nad Kovářskou. Dále nás zajímá nová rozhledna Boží vyhlídka a rozhledová lokalita Hadí hora.
Mezi našimi partami jsou dva rozdíly. Žatecká sekce pojede autem a zůstanou tu ještě o jednu noc navíc. My pojedeme na kolech, ale paradoxně bysme měli být na Königsmühle dřív. Od auta se tam jde totiž dlouho pěšky, kdežto kolo projede kdekoliv. Ještě se stavujeme v obchodě pro svačinu a míříme za Kovářskou, k bývalé vápence. Je vidět, že se na ní něco děje a že se pan Cerman s partou činí.
Sjíždíme k Černé Vodě a podél ní jedeme po neznačených cestách k osadě Königsmühle. Podle navigace se k ní trefí celkem snadno. Ani přesně nevím, co jsem si pod pojmem Königsmühle představoval, ale oběma se nám tu líbí, atosféra je mírně mystická. Stojí tu pár rozbořených budov, mezi nimi teče Černá Voda, která o něco výše pramení a kolem jsou samé louky. Pár lidí sem zavítalo, ale není to žádný ,,běs.“
Königsmühle (česky Králův Mlýn) je zaniklá osada 5 km jihozápadně od Kovářské v Krušných horách ve výšce 915 m n.m. Vznikla v roce 1890, kdy zde bylo 7 obydlí a 53 obyvatel. V 50. letech 20. století byla vysídlena a následně zanikla. Ze všech obydlí zbyly pouze ruiny, v některých z nich se každoročně koná festival s názvem Land art setkání. Severně od osady se rozkládá přírodní rezervace Horská louka u Háje.

Za Božími výhledy?

Tomáš s Petrem a jejich manželkami ještě nedorazili, ale my se vydáme na cestu směr Boží Dar. Zanedlouho psal Tomáš, že nás viděli odjíždět. Škoda, že si aspoň o deset minut nepospíšili. My už jsme ale byli na začátku cesty do Háje, která je dlouhá 1,5 km a krášlí ji sukovité jeřabiny a početné keře borůvčí. Projíždíme Loučnou a stoupáme pod Klínovcem. Čeká nás 200 výškových metrů na Neklid. Zde najdeme lyžařský areál a novou rozhlednu Boží vyhlídka. Na tu máme zálusk i my.
Boží vyhlídka je součástí lyžařského areálu Neklid. Stojí v 1099 m n.m. a je vysoká necelých 8 metrů. Jméno dostala podle blízkého města Boží Dar, z jejíhož podnětu byla postavena. Vzhledem připomíná krabičku od sirek, za stavební materiál bylo použito dřevo a opláštěné nerezové šablony. Výhled na sever je omezený, pouze na svah Klínovce a špičku Fichtelbergu. Na jih lze spatřit Jáchymov, Ostrov, Karlovy Vary, údolí Ohře, Doupovské hory, Slavkovský les a dokonce i německé Smrčiny.
Nás stavba příliš nenadchla. Výše zmíněný výhled na jih je sice daleký, ale kazí ho elektrické dráty. Na místě, kde rozhledna stojí je výhled i bez ní. Shrnuto, škoda 1,7 mil. korun, které vyhlídka stála. Ale jako příznivec rozhleden jsem ji navštívit chtěl.
Po červené značce sjíždíme do Božího Daru, který je nejvýše položeným městem v České republice. Bývalé hornické město leží v 1028 m n.m. Původně se jmenovalo Wintersgrün, ale v 16. století zde započala těžba cínu a stříbra, v té době měl místní zeměpán prohlásit:
,,Tento vzácný kov je vaším chlebem, je to dar od Boha.“

Hadí hora

Od té doby se město nazývá Boží Dar. My už zde v minulosti byli, do centra proto ani nezajíždíme a rovnou se napojujeme na žlutou značku, vedoucí na Hadí horu. Cesta lesem vede převážně po vrstevnici, klesáme mírně do 900 m n.m. Ani na Hadí horu to není žádný krvák a my to zvládáme v sedle. Za chvíli se ocitáme v 941 m n.m. na nevýrazné krušnohorské hoře s dalekým výhledem jižním směrem. Na tento cíl mě přivedl na začátku článku zmíněný Martin Valina. Jak užitečné jsou jeho věčné cesty Krušnými horami. Je to tu přesně takové, jaké jsem si to představoval. Vyhlídku doplňuje neudržovaná lavička, zhotovená z klády. Pod ní se rozprostírá kamenné moře, sahající hluboko pod vrchol. Výhled se soustředí na údolí Klínoveckého potoka, v němž leží Jáchymov. Dále jsou vidět města Ostrov a Karlovy Vary. Na obzoru se vlní Doupovské hory a Slavkovský les. Je tu klid a přenádherně. Za chvíli přichází druhý pár turistů.
Chytáme se opět žluté značky, po níž sjedeme ke Stísněnému potoku. Odsud už jedeme po asfaltu do lázeňského města Jáchymov. Zde už jsme byli také několikrát, ale až teprve nyní jsem zjistil pár zajímavých faktů. Německy se město nazývá Sankt Joachimsthal a v současnosti zde žije 2 500 obyvatel. První písemná zmínka pochází z roku 1300, ale město s názvem Jáchymov vzniklo až v roce 1516 jako středisko těžby stříbra. V roce 1906 zde byly založeny lázně, které jsou unikátní nejen u nás, ale i ve světě. Pohybový aparát se zde léčí radonovou vodou a přímým ozařováním. Historické jádro Jáchymova je dnes městskou památkovou zónou. Ucelený soubor goticko-renesančních patricijských budov pocházejí z 16. století.
V centru města se napojujeme na cyklostezku, vedoucí po zrušené trati z Ostrova. Postavena byla v roce 1896 a zrušena v roce 1957. Čeká nás krásná asfaltová cesta s jedním tunelem. Proplujeme Ostrovem a zbývá nám dnes poslední zastavení. Je jím vyhlášená cukrárna se složitým názvem. Najdeme ji na Starém náměstí, v jeho jižní části. Ve městě je zrovna Michalská pouť, což slyším poprvé, a tak cukrárna praská ve švech. Ještě, že mají i venkovní posezení. Tento podnik mohu doporučit. Mají tu úžasně vypadající i chutnající zákusky.
Poté už zbývá dojet na nádraží a chytit rychlík do Chomutova, kde si vyzvedneme našeho čtyřnohého milouše. Očekával jsem od tohoto výletu, že bude skvělý a to se také stalo. S Jančou jsme si užili po dlouhé době hezký dvoudenní cyklovýlet ve středním Krušnohoří. Přínosem je, že nových míst bylo více než těch, které jsme již viděli. Doufám, že naši žatečtí kamarádi si to také dostatečně užili.

Trasa:
Kovářská – Königsmühle – Háj – Neklid – Boží vyhlídka – Boží Dar – Hadí hora – Jáchymov – Ostrov.
32 km, 563 m. př.

Kovářská - kostel sv. Marka

Königsmühle
 Cestou do Háje

Boží vyhlídka a pohled na Boží Dar

Hadí hora a výhled na jih