pondělí 30. září 2019

Řeky Krušných hor - Preßnitz

Tato krušnohorská řeka byla hlavním vodičem našeho dvoudenního výletu v Krušných horách, respektive jeho prvního dne. Podnět k němu nám dal Tomáš Kundrata, který bude s manželkou a kámoši dvě noci v Kovářské. Zavolali jsme si do penzionu také, dali Godyho tchýni a vyrazili s koly v sobotu ráno z Chomutova vlakem do Rusové, kde jsme startovali trasu. Počasí jsme měli mít polojasné a celkem teplé.

Podél Preßnitz na Wolkenstein

Cestou vlakem z Chomutova jsme jeli s protřelým Krušnohorem Martinem Valinou, který spravuje stránky krushohorsky.cz a v celkem zaplněném vlaku nám jízda utíkala. V Rusové vystupujeme ještě s jedním párem cykloturistů. Kolem bývalé obce Rusová sjíždíme k přehradě Přísečnice, abychom ji objeli po pravém břehu k její hrázi. Po břehu je ale přehnané slovo, cesta vede často lesem a výjezdy střídají sjezdy. Zastavujeme pouze u Karlova pramene.
Vodní nádrž Přísečnice je přehradní nádrž ve střední části Krušných hor s plochou 362 ha. Její maximální hloubka je 58 metrů. Její úloha je zásobování pitnou vodou Chomutov, Most, Louny i Teplice. Přehradu napájí Přísečnický potok, který se za hranicí mění v říčku Preßnitz a ta ústí nad Wolkensteinem do Zschopau. Sypaná hráz o výšce 50 metrů se začala budovat v roce 1969 a dokončena byla následující rok. Vodou byla napuštěna v roce 1976. Následkem toho zanikly obce Přísečnice, Rusová, Dolina a Kotlina. Provozovatelem je Povodí Ohře v Chomutově.
Přes vísku Kryštofovy Hamry překonáváme hranici a vnikáme do Saska. Budeme sledovat tok říčky Preßnitz až k jejímu ústí. V obci Schmalzgrube se k nám připojí i trať Preßnitztalbahn, česky Přísečnická dráha, byla saská úzkorozchodná trať o rozchodu 750 mm vedoucí z Wolkensteinu údolím říčky Preßnitz do Jöhstadtu. První pravidelné vlaky tu zastavily v červnu 1892. Následující rok byla trať kvůli snadné přepravě nákladů prodloužena až ke státní hranici. V plánu bylo i napojení na českou železnici, hlavně kvůli přepravě uhlí z Mostecka. Uvažovalo se také o stavbě trati z Jöhstadtu do Výsluní, ležícího na normálněrozchodné trati Chomutov - Vejprty. Na 24,4 km dlouhé trati byl provoz ukončen poslední den roku 1986. Přísečnická dráha byla poslední tratí, kterou zrušily státní orgány NDR. V roce 2000 byl obnoven muzejní provoz v úseku mezi Steinbachem a Jöhstadtem o délce 9 km.
Do Steinbachu jedeme často vedle trati, potkáváme i vláček. Pod Steinbachem vede cyklostezka po bývalém tělese dráhy a je to pěkné svezení. Pod soutokem řek Zschopau a Preßnitz už zbývá pár kilometrů do městečka Wolkenstein. To poznáme podle dominantního zámku, který stojí nad údolím. V údolní části Wolkensteinu, zvané Schönbrunn, najdeme tzv. vlakový hotel (Zughotel). Hosté zde spí v upravených železničních vagónech. My stoupáme do centra Wolkensteinu, kde je malé náměstíčko a kostel sv. Bartoloměje. Nejvíce nás zajímá zámek.
Zámek Wolkenstein stojí nad údolím řeky Zschopau (Sapava) ve stejnojmenném městečku v Krušných horách. Původně byl středověkým hradem, prvně zmíněným ve 13. století za pánů z Waldenburgu. Na zámek byl přestavěn v 16. století Heinrichem zbožným, po třicetileté válce však začal chátrat. Do 19. století sloužily budovy jako sídlo saských úřadů a do roku 1951 zde fungovalo vězení. Od roku 1963 zde sídlí muzeum. Na nádvoří zámku stojí jedna z nejstarších středověkých strážních věží z konce 12. století, Dicker Heinrich Turm, rekonstruovaná jako muzejní a vyhlídková. Stavba je pozoruhodná a dobře viditelná z okolí.
Než opustíme toto hezké městečko, navštívíme kavárnu Burgblick. Hledět na hrad, jak zní český překlad, ale nebudeme. Vzali jsme poslední drobná eura, ale na posezení v kavárně to nestaší. Ceny zákusků a nápojů jsou totiž rozdílné, pokud si je dáte uvnitř, nebo si je odnesete. Nepochopitelná věc, která se nám ale nestala poprvé. Těch 9,50 eur nám ale stačí na to, abychom si vzali zákusek a capuccino s sebou a usadili se někde venku. Vhodné místo jsme našli mezi vagóny vlakového hotelu.

Přes nenápadné lázně do Kovářské

Zpět se vydáme podél řeky Zschopau, ale ještě si odskočíme k soutoku s Preßnitz, kde najdeme pilíř bývalého mostu Přísečnické tratě. Další zastávka nás čeká v obci Thermalbad Wiesenbad. Jde o lázeňskou lokalitu 5 km od města Annaberg-Buchholz. V provozu jsou zde termální lázně a najdeme zde i lázeňský park s restaurací. První teplý pramen byl zde objeven na přelomu 16. a 17. století na pravém břehu řeky Zschopau. Na konci 17. století vybudoval Adam Friedrich von Schönberg lázeňské budovy a v 19. století zde přibyl i hotel.
Pod Wiesenbadem ústí do Zschopau Pöhlbach (Polava) a té my se budeme držet nyní. Provede nás obcí Königswalde a vpravo budeme mít známou krušnohorskou horu Pöhlberg (831 m) s chatou a rozhlednou. Chvíli nás vedu silnicí na Jöhstadt, což je špatně, ale dá se to napravit sjezdem po cyklostezce do Brettmühle. Odsud stoupáme lesem k poslednímu dnešnímu cíli, skále Zigeunerfelsen v 695 m n.m. Výhled z ní ale není kdoví jaký. Pouze do mělkého údolí Conduppelbachu a na větrné elektrárny nad Jöhstadtem. Ty jsou paradoxně výš než skála.
Za chvíli jsme z lesa venku a na silnici Bärensteiner Straße tápeme, kudy lesní cestou přes hranici na modrou značku, vedoucí do Černého Potoka. Cestu jsme nenašli a tak jsme jeli podél hranice na silniční přechod mezi Černým Potokem a Jöhstadtem. Potom teprve jsme nabrali směr Kovářská. Posledním vodním tokem na naší dnešní trase je Černá Voda, ústící pod Jöhstadtem do Preßnitz. V Černém Potoku jsme si zavzpomínali na předloňský únor, kdy jsme odsud šli pěšky na Velký Špičák a Mědník. Teď už zbývalo pár kilometrů do kopce a byli jsme v cíli, kterým byl Penzion Kryštof v Kovářské. Zde už nás čekali naši kamarádi, kteří zde byli auty. Hub našli tolik, že je sušili snad i v lyžárně. Celou budovu jsme měli my, šest lidí, jen pro sebe, takže Tom mohl vybalit kytaru a ani skřekot při ping pongu nikomu nemohl vadit. Kromě zážitků z cesty budeme rádi vzpomínat i na toto setkání.

Trasa:
Rusová, žst. – v. n. Přísečnice – Kryštofovy Hamry – Schmalzgrube – Steinbach – Wolkenstein – Thermalbad Wiesenbad – Plattenthal – Königswalde – Brettmühle – Zigeunerfelsen – Černý Potok – Kovářská.
68 km, 864 m. př.

 Přehrada Přísečnice
 Schmalzgrube

  Preßnitztalbahn pod Schmalzgrube, ve Steinbachu
 Soutok Zschopau a Preßnitz


 Wolkenstein
 Výhled od hradu

 Thermalbad Wiesenbad
Skála Zigeunerfelsen

Žádné komentáře:

Okomentovat