sobota 12. července 2014

Roztoky, Tiché údolí



Kolik asi obyvatel Prahy zná Tiché údolí, které začíná v Roztokách a končí v Úněticích? Romantiku na konci Prahy jsem se rozhodl navštívit při mé druhé letošní návštěvě okolí hlavního města. Jako předehru jsem si vybral Libčice a Levý Hradec.
Trasa začíná v Kralupech, odkud hned stoupám do kopce a do Libčic jedu přes Tursko. Mezi Libčicemi a Roztokami nevede žádná cesta podél Vltavy, takže jsou 2 možnost. Buď jet opět přes kopec, nebo to ošidit vlakem. Já jsem si to naplánoval tak, že jsem akorát stihl osobní vlak z Kralup a přejel jsem 2 zastávky a vystoupil v Roztokách-Žalově. Zde jsem musel opět vystoupat kopec, ale ne nadarmo. Závěrečný úsek ke kostelu sv. Klimenta jsem vystrkal. Název kostela značí, že jsme na místě, zvaném Levý Hradec. Dříve zde bývalo hradiště, z kterého se zachovaly zbytky. Kostel sv. Klimenta stojí asi 100 metrů od hrany srázu k řece Vltavě. Z některých míst jsou na Vltavu dílčí výhledy.
Podle rady místního pána projíždím ulicemi a přijíždím do centra Roztok. Ty mají moderní náměstí, kde je docela živo. Ptám se na cestu k zámku. Ten je dole u řeky, kam se pouštím jednou z ulic. Zámek se nachází mezi hlavní silnicí a železnicí. Je v něm muzeum a celkově se mi líbí. Akorát dojem kazí věž výzkumného ústavu u řeky. Kousek za zámkem začíná Tiché údolí.
Tiché údolí se jmenuje údolí Únětického potoka o délce 4 km. Začíná v Roztokách u Prahy a končí v Úněticích. Jsem zvědav, co mne zde na kraji velkoměsta čeká a jsem příjemně překvapován. Proti proudu potoka, který se tu ve stínu stromů vine, je pěkná projížďka. Je všední den, takže lidí moc nepotkávám. Sem tam se objeví nějaká skála, mostek či rybník. Místy to dokonce vypadá jak někde v národní přírodní rezervaci, kde nechávají stromy svému osudu a ty tu leží trouchnivějící přes potok. Dále projíždím kolem Tůmova Mlýna a nad ním je odbočka na Alšovu vyhlídku. Na tu se mi nechtělo, tak jsem pokračoval kolem rybníka a to už mne pohltily Únětice. Mají zde dokonce pivovar a číšníci se mají co ohánět.
Nejhezčí místo dneška mám za sebou a budu se stáčet do Slaného, kde by měla být dnešní konečná. Po trase Horoměřice - Statenice - Tuchoměřice, mne v posledně jmenované obci láká velká sakrální budova na ostrohu, na nejvyšším místě. Jde o zámek, vystavěný roku 1615, jako jezuitská rezidence s kostelem sv. Víta. Od zámku pokračuji na Okoř a dále známým údolím Zákolanského potoka, po červené značce a cyklostezce. V Zákolanech měním severní směr na západní a pomalým stoupáním přijíždím až do Želenic, kde je pěkný kostel sv. Jakuba se zvonicí. Pak už se jen přes Knovíz přehoupnu do Slaného a dnešní trasa je u konce. Měřila 68 km a nastoupal jsem 723 metrů.


Levý Hradec a výhled na Vltavu, zámek v Roztokách,Tiché údolí s Tůmovým Mlýnem,
Tuchoměřice, Želenice










Žádné komentáře:

Okomentovat