sobota 4. srpna 2018

Kolem dolní Lužnice (5/6)

Písecké hory

Dnes máme v plánu cyklovýlet do Píseckých hor, což je podskupina Táborské pahorkatiny. Hlavním cílem bude Vysoký Kamýk, kde je rozhledna předělaná z bývalé měřičské věže. Dalšími vrcholy, které chceme navštívit, jsou Velký Mehelník a Jarník.
Rendez-vouz máme s provozovatelem rozhledny až na 12. hodinu, čili ráno nespěcháme. V Albrechticích si nejdříve jdeme prohlédnout asi nejhezčí hřbitov u nás a poté se jdeme naobědvat do bufetu Miláček.
,,Slečno, nejmenuje se ten bufet podle vás?" Ptám se mladé servírky.
,,Nene," odpoví.
Když nám nese papání, ještě doplňuji.
,,Já se ptal proto, že jste sympatická, že jste určitě něčí miláček."
To bylo něco pro Jendu.
Řádně posilněni pronikáme do stínu lesa, nehledě na stoupání, jež nás čeká. Ono to bude vlastně jen 180 výškových metrů. Na vrchol Kamýku jedeme nejprve po cyklostezce, kterou potom vyměníme za žlutou značku. Vyhodnotili jsme to jako nejpohodlnější variantu. Poslední úsek nás ale neminula prudká kamenitá cesta. Když za správcem přijela sestra s manželem, zjistili jsme, ze existuje ještě pohodlnější varianta. Ze sedla mezi Albrechticemi a Všetečí. Chlápek byl veselá kopa a Honza si dokonce ,,zašprechtil" i holandsky. Nikoliv se správcem, ale s turisty z Nizozemska.
Z Kamýku sjíždíme po žluté značce do Pasek a před Tálínem odbočujeme do vsi Kukle, tudíž se nepřesvědčíme, zda je Tálínský rybník klidný, jak se říká. Z Kukle se napojíme na jinou žlutou značku a stoupáme opět do lesa, kde nás čeká rybník Němec pod stejnojmennou horou. S ní sousedí hora Matka.
U rybníka Němec děláme pauzu, je tu totiž opět keška. Poté dojedeme po červené značce, spíše do kopce, na rozcestí V Srdci. Cesta na vrchol, kterou jsem vybral, nebyla zrovna výstavní. Ke konci jsme museli tlačit, což bylo vysvobození od brodění mezi kameny a klacky. Nicméně vrcholu Velkého Mehelníku jsme dosáhli. Ten je s 633 m n.m. nejvyšším vrcholem Táborské pahorkatiny. Je však celý zarostlý, čili výhledy neposkytuje. Je ale posetý velkými balvany, z nichž jeden je viklan. Jedinou chybičkou bylo, že Honza nemohl najít kešku.
Dále pokračujeme přes rozcestí Velká a Malá brašna. U rozcestí Pod Kraví horou se zastavujeme na minirozhledně s výhledem na jih. Jde o lepší posed. Odsud už je to kousek na Jarník. Od chaty Živec je to ale nemalý kopec.
Rozhledna na Jarníku je jedna z moderních rozhleden stavěných dle šablony. Slouží zároveň jako telekomunikační stožár, ale výhled z ochozu je luxusní. Na východě nelze přehlédnout město Písek a jižně je za dobré viditelnosti vidět Šumava. To se dnes říct nedá. Jsou vidět pouze obrysy některých vrcholů.
U chaty Živec se chladíme jedním pivkem a už nám zbývá pouze dojet na základnu. Po trase Chrastiny, Kluky, Chřešťovice, Údraž neomylně míříme do cíle.
Dnešní den určitě splnil mé očekavání. Hlavně jsem byl rád, že jsem se podíval na rozhlednu na Vysokém Kamýku, která nebývá často otevřená.

Trasa:
Údraž - Albrechtice - Vysoký Kamýk, rozhl. - Paseky - Kukle - Němec, ryb. - V Srdci, rozc. - Velký Mehelník - Velká brašna, rozc. - Žejdlíček - chata Živec - Jarník, rozhl. - Chrastiny - Kluky - Chřešťovice - Údraž.
43 km, 664 m. př., 633 m n.m.

Hřbitov v Albrechticích

Tlačink na Kamýk

Vysoký Kamýk s výhledem na východ a jih

Na vrcholu Mehelníku

Minirozhledna s výhledem na jih